در سال ۲۰۱۸ چگونه مطابق با استانداردهای سئو محتوا تولید کنیم؟

کسانی که تاریخ نمی‌خوانند محکوم به تکرار اشتباهات گذشتگان هستند. وقتی در مورد نوشتن برای سئو صحبت می‌کنیم، مطالعه تاریخ در این زمینه بسیار اهمیت پیدا می‌کند. بسیاری از توصیه‌هایی که به نویسندگان، خبرنگاران، ادیتورها و کپی رایترها در زمینه نوشتن سئو داده می‌شود تاریخ گذشته هستند و حتی می‌توانند باعث پنالتی شدن سایت شوند.

نوشتن و تولید محتوا بخش لاینفک سئو است و اساسا هیچ کمپین سئویی بدون تولید محتوای خوب نمی‌تواند نتایج مورد نظر را به دست دهد. اکنون در سال ۲۰۱۸ میلادی قرار داریم و قوائد نوشتن برای سئو در این سال با سال‌های گذشته متفاوت است. در این مطلب می‌خواهیم با هم در ابتدا تاریخچه نوشتن برای سئو را مرور کنیم و سپس با هم بخوانیم که در سال ۲۰۱۸ باید چگونه برای سئو بنویسیم.

نوشتن برای سئو در سال ۲۰۰۱

قواعد نوشتن مطابق با استاندارهای سئو در بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ دستخوش تغییراتی جدی شد. در ابتدا بیایید به نوشتن برای سئو در سال ۲۰۰۱ بپردازیم.

در آن زمان، سئو نویسی بر حول موارد زیر می‌چرخید:

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

در بین سال‌های اواخر دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ میلادی، اگر می‌خواستید که رتبه‌های برتر صفحات جستجو را نصیب خود کنید، باید به تعداد بسیار زیاد از کلمات کلیدی استفاده می‌کردید و این تاکتیک واقعا هم جواب میداد.

تنوع کم کلمات کلیدی

به همان دلیلی که بالا گفتم، در این سال‌ها اگر می‌خواستید که مثلا کلمه کلیدی ساعت آبی را هدف‌گذاری کنید، تمام کلمات کلیدی تولید شده حول این کلمه کلیدی تماما شبیه به هم بودند و موتورهای جستجو خیلی نمی‌توانستند بین آن‌ها تفاوتی تشخیص دهند. بنابراین کلمات کلید خام و اگزکت بخشی از سئو در آن زمان بود.

استفاده از کلمات کلیدی در همه تگ‌ها

در این سال‌ها استفاده نکردن از کلمات کلیدی در تگ‌ها یک گناه کبیره محسوب می‌شد!

استفاده از کلمات کلیدی به عنوان دامین و سابدامین

اگر سنتان قد بدهد و سایت‌های آن زمان را به یاد داشته باشید، خاطرتان هست که در آن سال‌ها شرکت‌ها از کلمات کلیدی به عنوان دامین و سابدامین خود استفاده می‌کردند و البته نتیجه هم می‌گرفتند.

در اولویت قراردادن موتورهای جستجو به جای کاربران

در آن زمان که موتورهای جستجو به پیشرفتگی امروز نبودند، شما در تولید محتوا باید موتورهای جستجو را در اولویت قرار می‌دادید و راضی کردن کاربران در جایگاه ثانویه اولویت‌ها قرار داشت. اما اکنون این روند دقیقا برعکس شده است.

نوشتن برای سئو در سال ۲۰۰۸

در سال ۲۰۰۸ شاهد به وقوع پیوستن برخی تغییرات در موارد گفته شده در بالا بودیم، اما دامنه این تغییرات تمام معیارهای سال ۲۰۰۱ را در بر نمی‌گرفت. برخی از تغییرات ایجاد شده در زمینه نوشتن برای سئو در سال ۲۰۰۸ عبارت‌اند از:

  • کلمات کلیدی در موقعیت‌های خاص هنوز هم مهم بودند
  • تطبیق دقیق کلمات کلیدی هنوز در برخی موارد مهم بود. بنابراین افراد سعی می‌کردند برای دو کلمه کلیدی شبیه به هم صفحات جداگانه ایجاد کنند و این کار برایشان نتیجه بخش نیز بود. اما در سال ۲۰۱۸ این کار هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد.
  • اهمیت و قدرت استفاده از کلمات کلیدی در دامین‌ها و سابدامین‌ها کاهش یافت، اما اهمیت آن به طور کامل از بین نرفت.
  • در سال ۲۰۰۸ اهمیت نوشتن محتوا برای کسب لینک به اوج خود رسید و موتورهای جستجو نیز به سایت‌هایی که این کار را انجام می‌دادند توجه ویژه‌ای داشتند.

نوشتن برای سئو در سال ۲۰۱۸

اما اکنون بیایید کمی از تاریخ فاصله بگیریم و در دنیای فعلی خودمان قدم برداریم. ما در سال ۲۰۱۸ یا به تعبیری ۱۳۹۷ هستیم. در این سال نوشتن برای سئو به چه معناست؟

حل کردن مشکل جستجوکننده در اولویت است و محتوایی که نتواند مشکلی را حل کند رتبه‌ای نیز نمی‌گیرد

پیشرفت موتورهای جستجو اکنون اصلا با سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۸ قابل مقایسه نیست و این سرویس‌ها به حدی از پیشرفتگی رسیده‌اند که می‌توانند دقیق‌ترین و نزدیک‌ترین محتوا به نیاز کاربر را به او پیشنهاد دهند. به همین دلیل، موتورهای جستجو مدام در پی پیدا کردن محتواهایی هستند که بهتر می‌توانند مشکل کاربر را حل کنند. بنابراین اگر محتوای تولیدی شما نتواند مشکل کاربر را حل کند، رتبه‌ای نیز نمی‌گیرد.

تناسب کلمات کلیدی در سال ۲۰۱۸ از تطبیق دقیقا آن‌ها بیشتر اهمیت دارد

امروزه هیچ فعال سئویی به شما نمی‌گوید که برای چند کلمه کلیدی دقیقا شبیه به هم با کمترین تفاوت باید صفحات جداگانه ایجاد کنید. در سال ۲۰۱۸ شما باید نیت کاربر را بدانید و کلمات کلیدی خود را بر همین اساس تولید کنید. تناسب کلمات کلیدی با نیتی که کاربر در ذهن دارد مهم‌ترین چیز است.

فقط چند تگ خاص برای انجام درست سئو ضروری هستند

در بخش نوشتن برای سئو در سال ۲۰۰۱ گفتم که در این سال شما می‌بایستی از کلمات کلیدی در تمام تگ‌ها استفاده می‌کردید. اما اکنون این روند کاملا تغییر کرده است و فقط استفاده از کلمات کلیدی در دو بخش می‌تواند بیشترین تاثیر را برایتان داشته باشد: عنوان و متن محتوا.

این تغییر هم دلایل خاص خود را دارد. مثلا، وقتی که شما می‌بینید کلمه کلیدی مورد نظرتان در عنوان یک مطلب آورده شده است به احتمال خیلی زیاد روی آن کلیک خواهید کرد.

البته استفاده از کلمات کلیدی را نباید فقط به عنوان و متن محتوا منحصر کرد و بهتر است که در بخش‌های زیر نیز از کلمات کلیدی استفاده کنید:

  • تگ‌های H1 و H2
  • آدرس صفحه
  • توضیحات متا
  • خاصیت alt تصاویر

استفاده از کلمات و عباراتی که به نوع به عبارت جستجو شده توسط کاربر هم‌راستا هستند

این تاکتیک گاها می‌تواند باعث افزایش قابل توجه بازدید و رتبه سایت شود. همان‌طور که گفتم، موتورهای جستجو اکنون بسیار پیشرفته‌تر شده‌اند و می‌توانند محتواها را تجزیه و تحلیل کنند. بنابراین استفاده از کلمات و عبارات مرتبط و نزدیک با عبارت جستجو شده توسط کاربر می‌تواند مزایای زیادی برای سایت داشته باشد.

تجربه کاربر از محتوا و نوشتن به دلیل معیارهای تعامل بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد

گوگل دقیقا می‌تواند ببیند که یک کاربر قبل و بعد از ورود به سایت شما چه کارهایی انجام می‌دهد. اگر این کاربر بعد از ورود به سایت بلافاصله از آن خارج شود نشانگر این است که این سایت نتوانسته تجربه‌ای خوب را به کاربر عرضه کند و گوگل که همه چیز را زیر نظر دارد متوجه این موضوع می‌شود و در نتیجه اثرگذاری سایت در نتایج را کاهش می‌دهد. وقتی نتوانید رضایت کاربر را جلب کنید، به تبع آن رضایت گوگل را نیز از  دست می‌دهید.

به نظر شما نوشتن مطابق با قوانین و مقررات سئو در سال ۲۰۱۸ چگونه است؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *