هرآنچه که باید در مورد قابلیت‌های پایش (Crawlability) و ایندکس (Indexability) سایت بدانید

وقتی در مورد رتبه گرفتن یک سایت صحبت می‌کنیم، اولین چیزی که به ذهن شما می‌آید چیست؟ محتوا؟ یا شاید هم بک لینک؟ هر دو این‌ها فاکتورهایی بسیار موثر در رتبه گرفتن یک سایت هستند. اما این موارد به تنهایی نمی‌توانند رتبه گرفتن یک سایت را تضمین کنند و برای کسب جایگاه‌های برتر در گوگل، به چاشنی‌های دیگری هم نیاز است.

دو مبحث پایش (Crawlability) و ایندکس (Indexability) نقشی بسیار کلیدی در سئو ایفا می‌کنند. اما در این سال‌هایی که در زمینه سئو کار می‌کنم مدیران زیادی را دیده‌ام حتی یک‌بار هم نام این دو را نشنیده‌اند!

گاهی اوقات حتی کوچک‌ترین مشکل در قابلیت‌های پایش و ایندکس شدن می‌تواند باعث شود که یک سایت رتبه‌اش در صفحه نتایج موتورهای جستجو را از دست بدهد. در چنین شرایطی داشتن بهترین محتواها و ناب‌ترین بک لینک‌ها نیز نمی‌تواند کمکی کند.

در این پست از وبلاگم می‌خواهم شما را به صورت کامل با قابلیت‌های پایش و ایندکس شدن سایت آشنا کنم و در پایان نیز روش‌های بهبود این دو را با شما به اشتراک بگذارم. تا پایان با من همراه باشید.

پایش (Crawlability) و ایندکس (Indexability) سایت چیست؟

برای درک این مفاهیم، بیایید در ابتدا ببینیم که موتورهای جستجو چگونه صفحات را پیدا و ایندکس می‌کنند. موتورهای جستجو برای آگاهی یافتن از آپدیت یک صفحه از ابزارهایی به نام «خزنده‌های وب» یا بات‌ها استفاده می‌کنند. این خزنده‌ها فقط به یک هدف راهی یک سایت می‌شوند و هدفشان این است که محتواهای جدید یک سایت را پیدا و ایندکس کنند.

موتور جستجوی گوگل در مورد خزنده‌هایش این‌گونه توضیح می‌دهد:

خزنده‌ها به صفحات وب نگاه کرده و لینک‌های درون یک صفحات را دنبال می‌کنند؛ دقیقا به همان صورتی که شما محتوا را در وب مطالعه می‌کنید. آن‌ها از یک لینک به لینک دیگر می‌روند و دیتاهایی در مورد این صفحات وب را به سرورهای گوگل منتقل می‌کنند.

هر دو قابلیت پایش و ایندکس کردن به توانایی موتورهای جستجو در دسترسی و ایندکس کردن صفحات یک سایت و اضافه کردن آن‌ها به لیست ایندکس خود بستگی دارند.

پایش یا Crawlability به معنای توانایی یک موتور جستجو در دسترسی و پایش محتوای یک صفحه است. اگر سایت هیچ مشکلی پایشی نداشته باشد، سپس خزنده‌های وب می‌توانند به آسانی با دنبال کردن لینک‌های بین صفحات به محتواهای آن دسترسی داشته باشند. مواردی مانند لینک‌های شکسته و مشکل‌دار ممکن است باعث بروز مشکل در پایش کردن یک سایت شوند.

اما از طرف دیگر، قابلیت ایندکس کردن یا Indexability به توانایی یک موتور جستجو در آنالیز و افزودن یک صفحه به لیست ایندکس خود اطلاق می‌شود. گوگل ممکن است بتواند یک سایت را پایش کند، اما ممکن است نتواند به دلیل بروز مشکلاتی، تمام صفحات آن را در ایندکس خود ذخیره کند.

چه مواردی روی قابلیت‌های پایش و ایندکس یک سایت تاثیر می‌گذارند؟

۱- ساختار سایت

نحوه ساختاربندی اطلاعات موجود در سایت نقشی بسیار مهم در پایش ایفا می‌کند. برای مثال، اگر اصول لینک دهی داخلی به درستی در سایت رعایت نشده باشد، خزنده‌های وب ممکن است در دسترسی به محتواهای یک صفحه به مشکل بر بخورند. البته این خزنده‌ها ممکن است بتوانند این صفحات را از طریق لینک‌های خارجی پیدا کنند، اما یک ساختار ضعیف قابلیت پایش را با مشکل مواجه می‌کند.

۲- ساختار لینک‌های داخلی

یک خزنده وب، دقیقا مثل یک کاربر، با دنبال کردن لینک‌ها در صفحات جابجا می‌شود. بنابراین این خزنده فقط می‌تواند صفحاتی را بیابد که شما از محتواهای دیگر به آن‌ها لینک کرده‌اید.

یک ساختار خوب لینک‌های داخلی، به خزنده‌های وب اجازه می‌دهد تا به سرعت بتوانند به مقصد خود برسند. اما یک ساختار لینکی ضعیف قطعا باعث می‌شود خزنده‌های وب نتوانند تمام محتواهای سایت را پیدا کنند و در نتیجه تولید محتوا بیهوده می‌شود.

۳- ریدایرکت‌های ناقص

ریدایرکت‌هایی که دقیقا به صفحه هدف هدایت نشده‌اند یا ناقص هستند می‌توانند باعث توقف ماموریت خزنده وب شوند و مشکلات پایشی را به همراه دارند.

۴- خطاهای مختلف از سوی سرور

ریدایرکت‌های ناقص از سوی سرور و بسیاری دیگر از مشکلاتی که به سرورهای سایت مربوط می‌شوند می‌توانند ماموریت یک خزنده وب را با مشکل مواجه کنند.

۵- اسکریپت‌های پشتیبانی نشده و سایر مشکلات فنی

بروز برخی مشکلات در پایش سایت ممکن است به دلیل مسائل فنی باشد. برای مثال، از آن‌جایی که خزنده‌ها نمی‌توانند فرم‌ها را دنبال کنند، مخفی کردن محتواها در پشت فرم‌ها ممکن است باعث بروز مشکل در پایش شود.

۶- قطع دسترسی خزنده‌ها به سایت

قطع دسترسی خزنده‌ها به سایت از نگاه گوگل یک گناه کبیره است! گاهی اوقات مدیران سایت‌ها به عمد دسترسی خزنده‌ها به سایت را قطع می‌کنند. البته دلایل قابل قبولی نیز برای این کار وجود دارد. برای مثال، ممکن است شما صفحه‌ای را ساخته باشید و بخواهید تا مدتی آن را از دید عموم مخفی کنید. اما گاهی بروز برخی مشکلات فنی در ساختار سایت و کدنویسی ممکن است باعث قطع کامل دسترسی خزنده‌های گوگل به سایت شود.

چگونه پایش و ایندکس کردن سایت برای خزنده‌ها را ساده‌تر کنیم؟

در بالا برخی از مواردی که می‌توانند در پایش و ایندکس شدن سایت مشکل ایجاد کنند را مطالعه کردید. باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از بروز مشکلات ذکر شده در بالا جلوگیری کنید. اما در ادامه می‌خواهم به شما بگویم که چگونه پایش و ایندکس شدن سایت را برای خزنده‌های وب ساده‌تر کنید.

۱- نقشه سایت را در گوگل ثبت کنید

نقشه سایت یک فایل کم حجم است که شامل لینک‌های مستقیم به تمام صفحات سایت می‌شوند و باید از طریق سرچ کنسول، آن را در گوگل ثبت کنید. این نقشه دقیقا به گوگل می‌گوید که سایت شما در مورد چیست و هرگونه تغییرات ایجاد شده را به آگاهی این موتور جستجو می‌رساند.

۲- لینک‌های داخلی را بهبود دهید

در بالا گفتم که ساختار ضعیف لینک‌های داخلی چگونه می‌تواند روی پایش کردن یک سایت اثر بگذارد. اگر ساختار لینکی مناسبی داشته باشید، گوگل می‌تواند در زمان کمتری محتواهای سایت را پیدا کند. به صفحات و سایر محتواهای خود لینک بدهید و یک ساختار لینکی قدرتمند را در سایت پیاده کنید.

۳- محتواهای جدید اضافه کنید و محتواهای قبلی را بروزرسانی کنید

محتوا درواقع مهم‌ترین بخش یک سایت است و به شما در جذب بازدیدکنندگان، معرفی کسب و کار به آن‌ها و تبدیلشان به مشتری کمک می‌کند. اما مزیت‌های محتوا فقط در این موارد خلاصه نمی‌شود و با آن می‌توانید پایش شدن یک سایت را هم بهبود دهید. خزنده‌های وب سایت‌هایی که به صورت مدام محتوای جدی و باکیفیت تولید می‌کنند را دوست دارند.

۴- از محتواهای تکراری  (Duplicate Content) اجتناب کنید

داشتن محتواهای تکراری یا قرار دادن یک محتوای مشابه در چندین صفحه ممکن است باعث کاهش رتبه سایت شود. همچنین محتواهای تکراری روی بازه زمانی بازدید خزنده‌ها از سایت نیز تاثیرگذار هستند. بنابراین سایت خود را آنالیز کنید تا هیچ محتوای تکراری یا کپی در آن وجود نداشته باشد.

۵- زمان بارگذاری سایت را بالا ببرید

خزنده‌های وب معمولا زمان محدودی برای پایش و ایندکس کردن محتواهای یک سایت در اختیار دارند و اگر زمان بارگذاری سایت بیش از حد طول بکشد، آن‎ها قطعا قید بازدید از سایت را می‌زنند. بنابراین هرچقدر که زمان بارگذاری سایت بالاتر باشد، خزنده‌های وب تمایل بیشتری برای بازدید از آن دارند.

معرفی چند ابزار کاربردی

برخی ابزارها وجود دارند که می‌توانند به شما در بهبود پایش و ایندکس سایت کمک کنند. از طریق این ابزارها می‌توانید مشکلات پیش آمده را به راحتی شناسایی کنید و در پی رفع آن‌ها برآیید.

سرچ کنسول گوگل همیشه در خط مقدم قرار دارد. این سرویس که متعلق به خود موتور جستجوی گوگل است به شما امکان می‌دهد تا فعالیت‌های سایت خود در گوگل را زیرنظر داشته باشید. اگر مشکلی در پایش یا ایندکس شدن سایت رخ دهد، در این پلتفرم برای شما این موضوع قابل رویت است.

همچنین ابزار Site Audit از SEMrush نیز ابزار کاربردی دیگری است که می‌تواند با آن سایت خود را برای آگاهی یافتن از مشکلاتی که ممکن است روی سئو اثرگذار باشند آنالیز کنید.

SEO Spider از Screaming Frog و PageSpeed Insights گوگل نیز ابزارهایی بسیار خوبی دیگری هستند که می‌توانید با آن‌ها از بروز هرگونه مشکلی در سایت آگاهی یابید.

کلام آخر

بسیاری از وبمسترها می‌دانند که برای رتبه گرفتن یک سایت باید محتواهایی با کیفیت و یک پروفایل لینکی خوب داشته باشند. اما بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که اگر گوگل نتواند سایتشان را پایش و ایندکس کند درواقع تمام تلاش‌های آن‌ها بیهوده بوده است.

موارد گفته شده در بالا را همواره مدنظر داشته باشید تا خزنده‌های وب بتوانند به راحتی سایتتان را آنالیز کنند. هرچقدر که کار خزنده‌ها را راحت‌تر کنید و محتوای خوب به خورد آن‌ها بدهید، سایت موفق‌تری خواهید داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *