رعایت اصول سئو در فرآیند برندسازی مجدد (Rebranding)

تغییر تصویر کلی سازمان در هر سطحی می‌تواند یک روند طولانی و پیچیده باشید و بسیاری از موارد بالقوه ممکن است به اشتباه انجام شوند و یکی از این موارد سئو است. شما ممکن است سالیان سال روی بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو کار کرده باشید، ولی اکنون نام کسب و کار یا محصولات شما تغییر کرده است یا محتواهایتان را به یک سایت جدید انتقال داده‌اید. در چنین شرایطی ممکن است در سئو اختلالاتی ایجاد شود که به رتبه سایت در موتورهای جستجو آسیب می‌رساند.

وقتی یک سایت جدید راه‌اندازی کرده‌اید و ارتشی از کلمات کلیدی بهینه‌سازی نشده دارید چگونه می‌خواهید از کاهش رتبه جلوگیری کنید؟ آیا روشی برای هموارتر کردن این مسیر وجود دارد؟ به عنوان یک فعال سئو بارها و بارها با این سوال مواجه شده‌ام. به همین دلیل در این پست از وبلاگم قصد دارم تمامی موارد لازم سئو که باید در فرآیند برندسازی مجدد یا Rebranding مدنظر قرار داده شوند را برایتان بازگو کنم.

چرا برندسازی مجدد؟

برندسازی مجدد لزوما به این معنا نیست که باید تاریخچه برند خود را به صورت کامل دور بی‌اندازید و تداوم آن را از بین ببرید. بلکه ری‌برندینگ به این معنا است که باید آن چیزی که ساخته‌اید را بهبود دهید. دلایل متعددی برای این کار وجود دارد. برای مثال، ممکن است احساس کنید که اهداف اولیه، پیام‌ها، هویت بصری یا حتی ارزش‌هایتان را از دست داده‌اید. اگر چنین احساسی به سراغتان آمد، باید استراتژی کلی کسب و کارتان را تغییر دهید که این فرآیند شامل بازتعریف برخی عناصر برند نیز می‌شود.

علاوه بر این موارد، ممکن است کسب و کار شما قصد ورود به یک بازار جدید را داشته باشد. برای مثال، فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، در ابتدا با هدف فروش کالاهای دیجیتالی تاسیس شد ولی هم اکنون از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان در آن پیدا کرد. رفتن به سوی یک بازار جدید به معنای مخاطبان هدف جدید است که باید توسط نام، محصولات و لوگوی شما جذب شوند. باز هم می‌گویم که این تغییر نیز نباید به گونه‌ای باشد که کل تاریخچه برندتان را از بین ببرد و آن را به یک برند ناشناخته برای مشتریان تبدیل کند. گاهی اوقات فقط یک یا چند تغییر کوچک کفایت می‌کند.

گاهی نیز هدف کسب و کارها از برندسازی مجدد این است که خود را با ترندها و فناوری‌های روز همراه کنند. برای مطابقت با گرایش‌های جدید در بازار یا ترندهای کلی کسب و کار، باید به مشتریان بالقوه خود چیزهای جدیدی را ارائه بدهید.

از آن‌جایی که هدف از نوشتن این مقاله پرداختن به مشکلاتی از سئو است که ممکن است در فرآیند برندسازی مجدد حادث شوند، در نتیجه سعی می‌کنم به عناصری از برند بپردازم که می‌توانند رتبه سایت در موتورهای جستجو را تحت تاثیر قرار دهند. این عناصر ممکن است نام شرکت، نام محصول یا طراحی سایت شرکت باشند.

تغییر نام شرکت

تغییر نام شرکت در برندسازی مجدد یکی از رادیکال‌ترین تغییراتی است که ممکن است ایجاد شود. مشکل تغییر نام چیزی فراتر از سئو است؛ زیرا باید به طریقی به افراد اطلاع دهید که بین این دو بنگاه اقتصادی به ظاهر بی ارتباط، ارتباط‌هایی وجود دارد. این کار را باید از طریق تاکتیک‌های هوشمندانه بازاریابی در کانال‌های مختلف، اعم از آفلاین یا آنلاین، انجام دهید. همچنین باید موتورهای جستجو را قانع کنید که بین این دو شرکت یا سایت یک پیوستگی وجود دارد. قانع کردن موتورهای جستجو گاهی از قانع کردن افراد سخت‌تر است.

فارغ از تغییر آشکاری که باید در استراتژی کلمات کلیدی خود ایجاد کنید، موارد دیگری وجود دارد که اگر می‌خواهید نام شرکت را تغییر دهید باید مدنظر داشته باشید:

تغییر نام دامین

در ابتدا مشخص است که همراه با تغییر نام شرکت باید نام دامین خود را هم تغییر دهید. اگر نمی‌خواهید تمام تلاش‌های سئو خود را از بین ببرید، باید تمام آدرس‌های سایت قبلی را به سایت جدید ریدایرکت کنید. در بخش بازطراحی سایت در ادامه همین مقاله مفصل در مورد این موضوع صحبت می‌کنم.

البته دردسرهایتان تازه از اینجا شروع می‌شوند. اکنون باید سایت جدید خود را برای عبارت‌هایی که با نام سایت قدیمی‌تان جستجو می‌شوند مرتبط نشان دهید. این کار شاید به سادگی یک ریدایرکت کردن به نظر برسد، اما کسانی که نام شما را به نام قدیمی در موتورهای جستجویی در گوگل جستجو می‌کنند ممکن است شما را پیدا نکنند. البته روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با کلمات کلیدی قدیمی خود مقداری ترافیک به سایت جدید جذب کنید.

بهترین روش برای فهماندن اینکه یک ارتباط بین سایت قدیمی و جدید وجود دارد این است که یک صفحه اختصاصی برای برند قدیمی خود در سایت جدید بسازید. در این صفحه می‌توانید تغییراتی که ایجاد کرد‌ه‌اید را با جزئیات دقیق توضیح دهید. این صفحه باید به عنوان یک بین برند قدیم و جدید عمل کند.

بعد از این کار، مطمئن شوید این صفحه به صفحه هوم سایت جدید لینک شده است. سپس باید همین کار را در جهت عکس انجام دهید. در صفحه هوم سایت جدید در مورد تغییراتی که ایجاد کرده‌اید به کاربران توضیح داده و یک لینک هم به صفحه پل بدهید. با طراحی چند صفحه مشابه دیگر و انجام همین کار و لینک کردن آن‌ها به صفحه‌‌ای که درباره برند قدیمی ساخته‌اید می‌توانید نتایج بهتری هم به دست آورید.

با این کار می‌توانید این صفحه یا صفحات را برای کلمات کلیدی حاوی نام قدیمی شرکت خود بهینه‌سازی کنید و در عین حال نیز صفحه پل خود به عنوان یک صفحه مرتبط مطرح می‌شود. این کار قطعا نمی‌تواند تاثیرات سئو قبل را بازگرداند، اما حداقل می‌توانید مطمئن شوید که همه تلاش‌هایتان به هدر نرفته است و نتایج مثبتی به دست می‌آورید.

تغییر نام محصول

اگر تصمیم گرفته‌اید که نام محصول خود را هم تغییر دهید، باید همان فرآیند مشابه تغییر نام شرکت را در اینجا نیز انجام دهید. همان کارها را در صفحه جدید و قدیم محصول انجام دهید. آن‌ها را با آنکر تکست و توضیحات مرتبط با هم لینک کنید. این کار نه تنها از لحاظ سئو مهم است، بلکه از دیدگاه تجاری نیز اهمیت دارد. از این طریق افراد می‌دانند که چگونه، چه زمان و چرا شما تصمیم گرفته‌اید نام محصول یا محصولات خود را تغییر دهید.

آنکر تکست در بک لینک‌ها

در نهایت شما به یک مسئله دو بعدی در مورد بک لینک‌های خود برخورد خواهید کرد. اولین مشکل همانی بود که در بخش ریدایرکت به آن اشاره کردم، و مشکل دیگر آنکر تکست است.

هدایت ترافیکی که از سایر سایت‌ها دریافت می‌کنید به دامین جدید یک چیز است، اما آنکر تکست در این سایت‌ها همچنان بدون تغییر باقی می‌ماند. اکنون اگر آنکر تکست حاوی کلمات کلیدی برند باشد، یعنی این کلمات کلیدی حاوی نام قدیمی شرکت یا محصول شما هستند و این می‌تواند به تلاش‌های شما در زمینه سئو آسیب برساند.

کاری که برای رفع این مشکل باید انجام دهید ممکن است خیلی پیچیده به نظر نرسد، اما تلاش زیادی را می‌طلبد. فقط کافی است با استفاده از ابزارهای مناسب، تمام بک لینک‌هایی که از سایر سایت‌ها دریافت کرده‌اید را مشخص کنید، سپس ببینید که کدام یک از آن‌ها حاوی نام قدیمی در آنکر تکست هستند. در مرحله آخر باید به مدیران این سایت‌ها اطلاع دهید که آنکر تکست را بروزرسانی کنند.

این کار قطعا خسته کننده است، اما اهمیت بسیار بالایی دارد. قبل از اینکه چنین تغییرات بزرگی را در سایت خود ایجاد کنید باید با مدیران سایت‌هایی که از آن‌ها بک لینک دریافت می‌کنید در تماس باشید. هرچقدر که تعداد بک لینک‌ها بالاتر باشد، قطعا زمان بیشتری برای راضی کردن مدیران سایر سایت‌های دیگر به تغییر نیاز است.

بازطراحی سایت

تغییر نام کسب و کار معمولا فقط به تغییر نام دامین خلاصه نمی‌شود و صاحبان کسب و کارها اغلب تصمیم می‌گیرند تا همزمان با این کار یک سایت با طراحی کاملا جدید هم داشته باشند. نکته بسیار مهمی که در اینجا لازم می‌دانم گوشزد کنم این است که نباید بدون دلیل وارد پروسه بازطراحی سایت شوید. زیرا این پروسه بسیار وقت‌گیر است و ممکن است هزینه بالایی برایتان داشته باشد. بنابراین فقط وقتی به فکر بازطراحی سایت باشید که واقعا لازم باشد.

بهینه‌سازی برای موبایل و سرعت بارگذاری صفحه

در طی فرآیند برندسازی مجدد برخی موارد مرتبط با گوگل وجود دارد که باید مدنظر قرار دهید. مسلما از جمله مهم‌ترین تغییرات می‌توان به سرعت بارگذاری سایت و ایندکس اول موبایل اشاره کرد. خلاصه کلام اینکه بهینه‌سازی سایت برای دستگاه‌های موبایل و بهینه‌سازی سرعت بارگذاری آن از جمله موارد بسیار حیاتی در سئو هستند. باید مطمئن شوید که طراحی سایت جدیدتان به گونه‌ای است که در دستگاه‌های موبایل به خوبی نمایش داده می‌شود و همچنین سرعت بارگذاری بالایی نیز دارد. باید همواره از آخرین آپدیت‌های الگوریتم گوگل اطلاع داشته باشید تا بتوانید سایت خود را در کورس رقابت نگه دارید.

ساختار URL

مهم‌ترین بخش برندسازی مجدد و سئو، ریدایرکت کردن آدرس‌ها است. معمولا در بازطراحی سایت تغییری در آدرس‌ها ایجاد نمی‌شود و فقط ظاهر تغییر می‌کند، اما از آن‌جایی که قصد داریم نام دامین را هم تغییر دهیم، باید ریدایرکت کردن آدرس‌ها را هم در دستور کار قرار دهیم.

اگر کاربران را از سایت قدیمی به سایت جدید هدایت نکنید، ترافیک بالقوه‌ای را از دست خواهید داد و کاربران را با صفحات ۴۰۴ متعدد آزار می‌دهید. با این کار همچنین تمام اتوریتی که از بک لینک‌ها به دست آمده است را از بین می‌برید. بلایی که بر سر لینک‌های داخلی سایت هم می‌آید که دیگر فکر نمی‌کنم نیازی به بازگو کردن داشته باشد.

قبل از تغییر نام دامین، باید یک لیست کامل از صفحات فعلی سایت که باید ریدایرکت شوند را تهیه کنید. سپس باید با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱، کاربران و اتوریتی سایت و صفحات قدیمی را به نسخه جدید انتقال دهید. از این طریق، صفحات سایت رتبه خود را حفظ خواهند کرد.

لانچ سایت و زیر نظر داشتن آن

قبل از اینکه نسخه نهایی سایت را به صورت رسمی معرفی کنید، باید تست‌هایی را روی آن انجام دهید تا مطمئن شوید همه چیز از جمله عناصر سئو دقیقا و به درستی سر جای خود قرار دارند. اگر همه چیز درست بود، حالا نوبت به آپدیت فایل robots.txt می‌رسد. این فایل باید حاوی نقشه جدید سایت باشد. این نقشه را به ثبت برسانید تا توسط گوگل خزش شود و سپس همه چیز آماده است.

برای اینکه بهترین نتایج را به دست آورید، باید به دقت تمامی عناصر سئو را زیرنظر داشته باشید، به خصوص عناصری که در بلند مدت روی سایت تاثیر می‌گذارند. مقایسه کردن این اعداد با اعدادی که قبل از غیرفعال کردن سایت قدیمی به دست آورده‌ایم ضروری است. از نظر ترافیک، رتبه بندی کلمات کلیدی، تعداد صفحات ایندکس شده و اتوریتی صفحات در چند هفته اول ممکن است شاهد نوساناتی باشید. این نوسانات بیشتر به خاطر تغییر نام دامین و نام شرکت ایجاد می‌شوند.

نتیجه‌گیری

به صورت کلی، حفظ جایگاه آنلاین کسب و کار با برندسازی مجدد می‌تواند برای کسب و کار بسیار ارزشمند باشد و بهینه‌سازی سایت جدید و دیگر عناصر برند جدید برای موتورهای جستجو قطعا بخش بزرگی از آن است. با این تفاسیر، اگر نهایت تلاش خود را برای حفظ رتبه خود و بهبود آن انجام دهید قطعا کار بیهوده‌ای انجام نداده‌اید. احتیاط در طول فرآیند برندسازی مجدد یک شرط اساسی است. لازم نیست عجله کنید. تمام کارها را طبق برنامه انجام دهید و از متخصصان کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *