سئوی فنی چیست و چگونه آن را یاد بگیریم

سئو فقط به بهینه‌سازی بک لینک‌ها و موارد این چنینی منحصر نمی‌شود و اصولا بخشی از سئو به کارهای فنی و تکنیکی اختصاص دارد. در سالیان اخیر و با توجه به تغییرات ایجاد شده در الگوریتم‌های موتورهای جستجو اهمیت سئو از دیدگاه فنی بالاتر رفته است و سایت‌هایی که ساختار فنی مناسبی نداشته باشند نمی‌توانند چندان به کسب رتبه‌های برتر موتورهای جستجو دل ببندند.

رشد خیره کننده سئوی فنی سه دلیل عمده می‌تواند داشته باشد:

  • جنگ میان گوگل و بک لینک‌های اسپم و لینک بیلدینگ‌های غیر اصولی
  • توسعه و پیشرفت بسیار سریع الگوریتم‌های گوگل
  • پیچیدگی وب‌سایت‌ها

با آغاز عرضه الگوریتم پنگوئن بسیاری از سایت‌ها شاهد کاهش شدید رتبه خود بودند و حتی برخی از این سایت‌ها نیز با پنالتی مواجه شدند. بنابراین فعالین سئو باید راهی جدید برای افزایش ترافیک ارگانیک پیدا می‌کردند. در کنار محتوا و بازاریابی محتوایی، سئوی فنی به عنوان یک راهکار خوب در نظر گرفته شد.

البته ابزارهای سئوی فنی بسیار گسترده هستند و موضوعات زیادی را تحت پوشش قرار می‌دهند. سایت‌ها نیز پیشرفته‌تر شده‌اند و به سمت تعامل بیشتر حرکت کرده‌اند. رفتار مصرف کنندگان نیز در از چند سال پیش تا به امروز دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است و آن‌ها اکنون از دستگاه‌های مختلف و به خصوص گوشی‌های هوشمند برای گشت و گذار و جستجو در وب استفاده می‌کنند. همین افزایش شگفت انگیز استفاده از دستگاه‌های موبایل موتورهای جستجویی مانند گوگل را برآن داشت تا استانداردهای جدیدی برای این حوزه تعریف کنند و اکنون سایت‌هایی که برای دستگاه‌های موبایل بهینه‌سازی شده باشند در اولویت نمایش قرار می‌گیرند.

سئوی فنی

اکنون ممکن است این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که سئوی فنی اساسا چیست و چه مواردی را پوشش می‌دهد. در ادامه به توضیح همین موارد خواهم پرداخت.

سئوی فنی چیست؟

به صورت ساده و خلاصه، سئوی فنی به انجام هر اقدام فنی که به هدف بهبود نتایج جستجو صورت می‌گیرد گفته می‌شود. عباراتی مانند خزش، ایندکس و رتبه از جمله چیزهایی هستند که در سئوی فنی بسیار می‌شنوید. در سطح بالا باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا بات‌های موتورهای جستجو می‌توانند صفحه شما را پیدا و خزش کنند؟ (شامل مواردی مانند کدهای استاتوس، نقشه‌های سایت، اطلاعات معماری، robots.txt و عناصر مختلف می‌شود)
  • آیا موتورهای جستجو می‌توانند صفحه را ایندکس کنند؟ (روبوت متا)
  • آیا بات‌های موتورهای جستجو می‌توانند صفحه شما را رندر کنند؟ (شامل جاوا اسکریپت، DOM و سرعت بارگذاری صفحه می‌شود)
  • آیا بات‌ها می‌توانند محتوای صفحه را درک کنند؟ (شامل داده‌های ساختار مانند Schema و HTML و میزان دسترسی می‌شود)
  • آیا سیگنال‌های درستی را برای موتورهای جستجو جهت برخورد با رتبه‌بندی محتواها ارسال می‌کنید؟ (برای مثال تگ‌های canonical و صفحه‌بندی)
  • آیا این صفحه ارزش رتبه‌بندی را دارد؟ (شامل میزان مرتبط بودن محتوا، اتوریتی، HTTP، UX، موبایل فرندلی و تاخیر سایت می‌شود)

در سئو فنی برخی مباحث مهم وجود دارد. از جمله:

  • خزش
  • رندرینگ
  • ایندکس
  • موبایل
  • SSL
  • داده‌های ساختاری
  • Migration
  • سرعت صفحه
  • بهینه‌سازی محتوا
  • کدهای وضعیت
  • ساختار سایت

چگونه سئوی فنی را یاد بگیریم؟

یادگیری هرچیزی به سه فاکتور اساسی نیاز دارد: ذهنیت، دانش و کاربرد. بسیاری از افراد فقط روی بخش دانش متمرکز می‌شوند و به همین دلیل نیز در یادگیری شکست می‌خورند. بیایید با ذهنیت شروع کنیم.

ذهنیت صحیح برای یادگیری سئوی فنی

یک جراح مغز قبل از اینکه به یک جراح تبدیل شود باید بیوشیمی پایه را در دانشکده پزشکی بخواند. در سئوی تکنیکال نیز به همین صورت است و شما باید با اصول اولیه آغاز کنید و سپس به سمت متخصص شدن پیش بروید. بیشتر فعالین سئو انسان‌های همه چیز دانی نیستند، اما آن‌ها میل به یادگیری دارند و به دنبال پاسخ ابهامات خود می‌روند.

یادگیری سئوی تکنیکال با بقیه انواع یادگیری‌ها تا حدودی فرق دارد. زیرا که به صورت مداوم شاهد ایجاد تغییراتی در این حوزه هستیم و شما اگر می‌خواهید که در این حوزه به تخصص برسید باید مدام در حال یادگیری باشید. در واقع یادگیری سئو یک فرآیند جاری است و هرگز متوقف نمی‌شود.

وب‌سایت‌های زیادی برای شروع یادگیری سئوی تکنیکال وجود دارد که می‌توانید به عنوان رفرنس‌ از آن‌ها استفاده کنید. برخی از بهترین این سایت‌ها را در لیست زیر ذکر کرده‌ام:

در ابتدا باید با مباحث پایه‌ای توسعه وب مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت آغاز کنید و سپس به سراغ اطلاعات عمیق‌تر بروید. برای یادگیری این موارد کتاب‌ها و رفرنس‌های بسیار خوبی در فضای اینترنت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بعد از یادگیری موارد پایه، توصیه می‌کنم که ابزارهای توسعه‌دهنده کروم و موزیلا را بررسی کنید. در هرکدام از این سرویس‌ها می‌توانید ابزارها و اطلاعات بسیار مفیدی را برای یادگیری سئوی تکنیکال بیابید. در سال ۲۰۱۸ بیشتر مشکلات فنی سایت‌ها مرتبط به موارد زیر هستند:

  1. نحوه رندر شدن جاوا اسکریپت
  2. اپ‌های پیشرفته وب و AMP
  3. رتبه‌بندی مبتنی بر Entity

در قدم بعدی باید نحوه کارکرد موتورهای جستجو و عناصر تکنیکی آن‌ها را بیاموزید. تفاوت‌های بین «ایندکس کننده» و «خزنده» را بدانید. با مفهوم «جستجوی صوتی» آشنا شوید.

سئوی فنی

هدف از کندوکار عمیق‌تر در معماری موتورهای جستجو، بازیابی اطلاعات و پتنت‌های گوگل این نیست که بفهمید کارها به چه صورت پیش می‌رود. بلکه این است که فرآیندها و چالش‌های موتورهای جستجو را درک کنید. این اطلاعات همچنین به شما کمک می‌کند تا ادعاهای مطرح شده را مورد سنجش قرار دهید.

اکنون باید به سراغ موضوعات بزرگ‌تر بروید:

  1. خزش: تجزیه و تحلیل فایل ورودی، نقشه‌های سایت XML / HTML، رفتار بات خزنده موبایل
  2. موبایل: AMP، اپ‌های پیشرفته وب، طراحی واکنش‌گرا
  3. SSL: HTTPS، HTTP/2
  4. داده‌های ساختاری: Schema markup، میکرو دیتا و JSON-LD، Rich Snippets
  5. Migration: دامین Migration، راه‌اندازی مجدد، تغییرات CMS، HTTP به HTTPS
  6. سرعت صفحه: فشرده‌های فایل‌های رسانه‌ای و اسکریپت‌ها، راهنمای CSS، CDNها، بهینه‌سازی سرعت سرور، دانلودهای موازی، کشینگ
  7. رندر کردن: مسیر رندرینگ بحرانی/ بارگذاری ضعیف، رندر کردن DOM، رندرینگ چارچوب‌های جاوا اسکریپت
  8. بهینه‌سازی محتوا: بهینه‌سازی ساختاری محتوا، محتواهای تکراری، محتواهای کم حجم
  9. کدهای وضعیت: ۳xx، ۴xx، ۵xx
  10. ایندکس شدن: canonicalization، robots.txt، متا تگ‌ها
  11. ساختار سایت: لینک‌های داخلی، ساختار آدرس‌ها، طبقه‌بندی

علاوه بر موارد موفق، باید کار با مواردی مانند اکسل، Screaming Frog، MySQL و نحوه استفاده از ترمینال MAC را یاد بگیرید. این موارد را نمی‌توان‌ مهارت‌های هسته‌ای سئوی تکنیکال دانست، اما حتما به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

سئوی فنی

البته به یاد داشته باشید که بهترین شیوه یادگیری این است که افراد فعال و متخصص در این حوزه را بیابید و تمام فرآیندهای سئوی تکنیکال را از آن‌ها یاد بگیرید. در صورت تمایل، می‌توانید در کارگاه‌های سئو ما شرکت کنید. در این کارگاه‌ها ما به توضیح و آموزش سئو در دو سطح مبتدی و پیشرفته می‌پردازیم.

چگونه چیزهایی که یاد گرفته‌ایم را اجرایی کنیم؟

همان‌طور که در بالا گفتم برای یادگیری سئوی فنی راه‌ها و منابع زیادی وجود دارد. اما بهترین شیوه برای یادگیری چیزی این است که آن را در عمل یاد بگیرید. اهمیتی ندارد که شما چند کتاب در مورد راندن خودرو خوانده‌اید. شما تنها وقتی به یک راننده ماهر تبدیل می‌شوید که پشت فرمان بنشینید و در شرایط واقعی رانندگی کنید. همین ایده در مورد سئوی فنی نیز صدق می‌کند.

مهم‌ترین توصیه‌ای که من به کارآموزان سئو می‌کنم این است که پروژه اختصاصی سئو خودشان را راه‌اندازی کنند. یک وبلاگ راه‌اندازی کنید و سعی کنید که برای آن رتبه بگیرید. این وبلاگ را موش آزمایشگاهی خود کنید. هرچیزی که یاد گرفته‌اید را روی آن اجرا کنید.

بزرگ‌ترین اشتباهات افراد در یادگیری سئو فنی چیست؟

اولین و شاید بزرگ‌ترین اشتباه افراد این است که فکر می‌کنند می‌توان سئوی تکنیکال را در مدت زمان کوتاهی یاد گرفت. در بالاتر خواندید که سئو فنی موارد گوناگونی را در بر می‌گیرد و یادگیری همه این موارد زمان نسبتا زیادی را می‌طلبد. بنابراین در یادگیری عجول نباشید. وقتی می‌خواهید سئوی فنی یاد بگیرید، فراموش نکنید که به داده‌ها و نتایج تست‌ها تکیه کنید.

نکته دیگری که در نهایت باید بدانید این است که فقط نگاهتان به سئو نباشد. اشتباه بزرگ بیشتر افراد فعال در زمینه سئو این است که فقط محتواهای در مورد سئو را می‌خوانند، فقط به کنفرانس‌های سئو می‌روند و تمام زمینه‌های دیگر را نادیده می‌گیرند. موارد دیگری مانند بهینه‌سازی نرخ تبدیل، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و تبلیغات وجود دارد که فعالین حوزه سئو باید از آن‌ها اطلاع داشته باشند. اطلاع داشتن از این موارد به شما کمک می‌کند تا سئو را گسترش دهید و نتایج بهترین به دست آورید.

پیشرفت‌های صورت گرفته در هوش مصنوعی و به خصوص یادگیری ماشینی ممکن است باعث شود شما فکر کنید که در برخی موارد گوگل می‌تواند وبسایت‌ها را کاملا درک کند. این تا حدودی درست است. فقط به صرف اینکه یک چیزی فهمیده می‌شود به این معنی نیست که می‌تواند بهینه‌سازی نیز بشود. بنابراین احمقانه است که فکر کنیم در برخی موارد به سئوی فنی نیاز نداریم.

پیچیدگی موتور جستجوی گوگل سال به سال بیشتر می‌شود و همین موضوع اهمیت سئو تکنیکال را دوچندان کرده است. پیش‌بینی می‌شود که سئوی فنی به چند رشته تقسیم شود: سئوی فنی موبایل، بهینه‌سازی خرش (خزش، رندرینگ، سرعت صفحه، آنالیز فایل‌های ورودی) و سئو فنی کلاسیک (کدهای وضعیت، SSL، داده‌های ساختاری، ساختار سایت، میگریشن، ایندکس). تمام این موارد به نوبه خود در حال پیشرفت و پیچیده شدن هستند.

نظر شما در مورد سئو فنی چیست؟ آیا تمایلی به یادگیری آن دارید؟ لطفا تجربیات خود در این زمینه را با من و دیگر خوانندگان وبلاگ به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *