بازاریابی شبکه های اجتماعی

چرا شما به یک استراتژی شبکه های اجتماعی نیاز دارید؟

همانطور که میدانید با گسترش تکنولوژی و ظهور فضای مجازی ارتباطات افراد با یکدیگر گسترده تر و راحت تر شده است. فضای مجازی و شبکه های اجتماعی موجود بستر مناسبی برای معرفی خدمات و کسب و کار های نو است. برای همه افرادی که می خواهند درآمد بیشتری داشته باشند یا خدمات خود را گسترش دهند بهتر است از بازاریابی شبکه های اجتماعی اطلاعات کاملی داشته باشند.

ایجاد یک طرح تبلیغاتی که از فن آوری های اجتماعی و دیجیتالی بهره می برد، به شما کمک خواهد کرد تا ساختار گفتار مخاطبان و مشتریان و شرکای خود را به نحو مطلوبی بسازید. بازاریابی شبکه های اجتماعی نباید جایگزین روش های تبلیغاتی دیگر مانند ایمیل، رویداد ها و روابط عمومی شوند، اما درعوض باید آنها را برای ارائه  در شبکه های بازاریابی دیگر تقویت کرد تا به راحتی برای مردم قابل دسترس باشند.

مزیت داشتن استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

به شما کمک می کند تا تلاش های بازاریابی خود را گسترش دهید، زمانی که اقدام به بازاریابی شبکه های اجتماعی می کنید باید محتوا های مناسب در راستای خدمات و محصولات خود تهیه کنید، این محتوا ها می تواند شامل تصاویر، ویدئو یا متن باشد. تنوع در تولید انواع محتوا باعث می شود تا شانس دیده شدن محصولات یا خدمات شما توسط افراد مناسب بیشتر شود و آنها را ترغیب می کند تا فعالیتتان را دنبال کنند.

توصیه می شود مقاله بازاریابی محتوا چیست؟ را بخوانید

 ایجاد آگاهی از برند (Brand Awareness)

زمانی تنها راه معرفی برند از طریق بیلبورد های تبلیغاتی یا مجلات و تبلیغات تلویزیونی بود. در آن زمان فضای مجازی به این حد از محبوبیت و گسترش نرسیده بود، و تنها افراد محدودی توانایی دسترسی به اینترنت را داشتند اما اون روز ها گذشته است! امروزه از بچه سه ساله تا یک فرد نود ساله به اینترنت و شبکه های اجتماعی دسترسی دارد. با این وجود می توانید محتوای برند خود را به صورت مستقیم به مشتریان، شرکا و مخاطبان آینده خود برسانید. از همین طریق هر جا که مخاطبانتان باشند می توانید حضور داشته باشید و برند خود را معرفی کنید.

قدرت کلمات

در حقیقت رسانه های اجتماعی یک ابزار کلیدی برای بیان کلمات هستند، که یکی از قدرتمند ترین راه ها برای برقراری ارتباط  با مخاطبان است.  دقت کنید که ۷۱ درصد از مصرف کنندگان که تجربه خوبی از خدمات یک برند در شبکه های اجتماعی داشته باشند، آنگاه آن را به دیگران توصیه می کنند. در این نتیجه این خود نوعی بازاریابی به صورت غیر مستقیم است. هیچ گاه نباید قدرت کلمات را نادیده بگیرید. پس بهتر است تا جاییکه می توانید در بازاریابی شبکه های اجتماعی از قدرت کلمات قافل نشوید و محتوای تبلیغاتی خود را به بهترین نحو ممکن تولید کنید.

جذب مشتری

با داشتن یک استراتژی شبکه های اجتماعی خوب می توانید مشتریان بیشتری جذب کنید؛ برای جذب مشتریان بیشتر تنها راه، تولید محتوای قوی است که بتواند بهترین توضیح را درباره محصولات و خدمات شما ارائه دهد همچنین برقراری ارتباط با مشتریان به صورت مستقیم و انفرادی در هر زمان و مکانی موجب جذب آنان و اعتماد سازی می شود.

 

پرسونای مشتری (Buyer Persona) چه نقشی در بازاریابی دارد؟

پرسونا یکی از مهم ترین بخش های استراتژی شبکه های اجتماعی است. و تقریبا همان چیزی است که در قلب  بازاریابی درونگرا قرار دارد. پرسونای مشتری  به شما در تعیین اینکه مشتری ایده آل شما چه کسی است، کمک فراوانی می کند. آگاهی از اینکه به چه کسانی می خواهید دسترسی داشته باشید شما را در راه های مختلف بازاریابی شبکه های اجتماعی هدایت می کند، از جمله انتخاب درست نوع شبکه های اجتماعی، خلق بهترین ترکیب محتوا برای به اشتراک گذاری و توانایی ایجاد تبلیغات هدفمند برای مخاطبان خاص.

توصیه می کنم مقاله شناخت انواع شبکه های اجتماعی را بخوانید

اطمینان حاصل کنید که همه ویژگی های پرسونا مانند سن، جنسیت، درآمد، اشتغال، منافع، انگیزه ها و اعتراضات را درک کرده اید. اما اگر می توانید، چند قدم بیشتر بروید و آن ها را از نظر روانشناسی به چالش بکشید _ اینکه کدام سایت ها را بازدید می کنند، اغلب در کدام فروشگاه های آنلاین حضور دارند و بهترین سایت های اجتماعی که دوست دارند کدام اند. شبکه های اجتماعی این امکان را به شما می دهد تا ریز بین تر باشید و در مورد نوع درست جنس محصولات و خدمات خود دقیق تر شوید. بنابراین هرچه بیشتر بدانید، بهتر می توانید روی مخاطبان رسانه ای هدف گذاری کنید.

برای بازاریابی شبکه های اجتماعی به چه چیز هایی نیاز دارید؟

یک قطعه مهم دیگر از پازل بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود دارد: هماهنگ کردن راه کار های اجتماعی تان با اهداف کسب و کار خود. از هدف های ساخت شبکه های اجتماعی تبدیل بازدیدکنندگان و خوانندگان به خریداران است، به همین جهت داشتن هدف های تجاری در آن کار را برایتان راحت تر می کند. برای اهداف شبکه های اجتماعی می توانید همانند اهداف تجاری تان از روش S-M-A-R-T استفاده کنید: مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و زمانبندی شده.

برای مثال، اگر می خواهید شرکتتان را در میان دانش آموزان معرفی کنید، یکی از هدف های شبکه های اجتماعی تان باید انتشار ویدئو با محتوای خنده دار یا مفید باشد، و یک هدف تبلیغاتی تعیین کنید که تا پایان سال به ۲۵۰۰۰۰ دانش آموز می رسید. حتی بهتر است به عنوان یک هدف ثانویه دانش آموزان به نحوی با محتوا ها در تعامل باشند _ نظراتشان را بیان کنند یا بتوانند با دوستان خود به اشتراک بگذارند _ بنابراین باعث افزایش برند و یک راه مستقیم برای اندازه گیری آن است که چطور هدف خود را برآورده می کنید.

داشتن پرسونا و اهداف تجاری در ذهنتان، به هنگام عبور از ساختن استراتژی شبکه های اجتماعی  مفید خواهد بود.

برای ساختن استراتژی شبکه های اجتماعی خود به توانایی های زیر نیاز خواهید داشت:

  •  شناخت پلتفرم شبکه های اجتماعی و اینکه کدام یک برای بازاریابی شبکه های اجتماعی بهترین هستند.
  • اشتن درک کافی از اهمیت تعامل با کاربران در شبکه های اجتماعی
  • گسترش استراتژی محتوای  مرتبط با برنامه های خود.
  • ادغام بازاریابی شبکه های اجتماعی  با دیگر تلاش های خود در بازاریابی درونگرا شامل وبسایت، مکالمات و پست های وبلاگ.

برای توسعه این استراتژی بخش های دیگر زیادی وجود دارد اما برنامه ریزی کردن برای کاری که می خواهید انجام دهید، شما را یک گام به اهداف تجاری تان نزدیک تر می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *