ساختار سایت و سئو : ۵ روش برای ساختن یک ساختار سایت سئو پسند

الهام یاوری
دیدگاه‌ها برای ساختار سایت و سئو : ۵ روش برای ساختن یک ساختار سایت سئو پسند بسته هستند

وقتی که در مورد سئو صحبت می‌شود، فاکتورهای سئوی آن پیج، لینک سازی و جستجوی و بررسی کلمات کلیدی همیشه بر سئوی تکنیکال مانند ساختار وب سایت اولویت دارند. به طرز عجیبی سئو کارها، از ساختار سایت چشم پوشی می کنند و یا خیلی اهمیت زیادی برای آن قائل نیستند  چون به نظر آن‌ها تاثیر زیادی بر روی سئوی سایت ندارد. اما دقیقا برعکس، چرا که داشتن ساختار سایت منسجم تاثیر به سزایی در کسب رتبه بالا در نتایج سرچ موتورهای جستجوگر (SEPR) دارد و به نظر بنده یکی از فاکتورهای اصلی در سئو وب سایت محسوب می گردد.

چرا ساختار سایت برای سئو مهم است ؟

بدون داشتن یک ساختار منظم، ممکن است تمام تلاش شما برای سئو کردن سایت به بن بست برسد. ساختار سایت در واقع اولین قدم  در استراتژی سئو آن پیج سایت می باشد که  چند نکته مهم در این مورد را با هم بررسی می‌کنیم  :

ساختار سایت منظم، Crawlability آن را بهبود می‌بخشد

Crawlability یا به عبارت ساده تر جستجو پذیری سایت، به دسترسی موتورهای جستجوگر به بخش‌های مختلف سایت و محتوای نوشتاری آن برای درک بهتر موضوع سایت اطلاق می‌شود. به نظر آقای “مَت کاتز” رهبر سابق تیم ” وب اسپم گوگل ” :

” جستجو پذیری فاکتور اول در از بین بردن هر گونه مشکل ایندکسینگ گوگل است “.

خزنده‌های گوگل ، در ساختار یک وب سایت مشغول جستجو می‌شوند تا صفحاتش را به ایندکس موتور جستجو اضافه کنند. تمام هدف آن‌ها گشتن سایت و ایندکس کردن محتوای آن برای نتایج سرچ‌ است. داشتن یک ساختار سایت خوب و منظم کار را برای این خزنده‌های کنجکاو راحت تر می‌کند و ایندکس صفحات سایت شما نیز بهتر انجام می‌شود.

ساختار خوب سایت منجر به تولید “SiteLinks” می‌شود

به لینک‌های فهرست شده در زیر اسم یک وب سایت در سرچ گوگل، که قابل کلیک کردن هستند، ” SiteLinks ” گفته می‌شود که کاربران را به بخش‌های مختلف سایت هدایت می کنند.

در این عکس شکل و چینش آن‌ها مشخص است (SiteLinks  آژانس دیجیتال مارکتینگ دارت) :

در سئو، سایت لینک‌ها اهمیت زیادی دارند. آن‌ها نویگیشن یا رهیابی به قسمت‌های مختلف سایت شما را آسان تر می‌سازند، جاهای دنج سایت را به کاربران نشان می‌دهند و حتی برند شما را مشهور تر می‌کنند.

اما چگونه و کی این SiteLinks زیر اسم سایت ظاهر می‌شوند؟

خب این دیگر در اختیار شما نیست. گوگل برای ساختن آن‌ها از الگوریتم‌های اتوماتیک و سری استفاده می‌کند و اگر بخواهم ساده تر توضیح بدهم، گوگل با الگوریتم‌های خاص خودش سایت شما را از زیر ذره بین رد می‌کند و اگر امتیاز کافی آورد، سایت لینک‌ها را به شما هدیه می‌دهد. یکی از فاکتورهای مد نظر گوگل برای امتیاز دهی، ساختار وب سایت شماست. اگر وب سایت شما ساختار منسجم و مرتبی داشته باشد، شانس به وجود آمدن سایت لینک‌های آن بالا می‌رود. در نقطه مقابل اگر ساختار ضعیف و شکننده‌ای داشته باشد، هیچ وقت روی SiteLinks را نخواهید دید.

کاربران از گشت و گذار در سایتی با ساختار منسجم، بیشتر لذت می‌برند

اگر سایت شما مرتب و ساختار منسجی داشته باشد، کاربران راحت تر به چیزی که دنبال آن‌ هستند، می‌رسند و دید بهتری به سایت خواهند داشت. همین نکته باعث می‌شود که زمان بیشتری نیز در آن سپری کنند. در یک سایت مرتب و منظم کاربر زمان کمتری بیکار می‌ماند و به احتمال کمتری از سایت خارج می‌شود که نتیجه آن نرخ خروج پایین تر، تجربه بهتر و غنی تر کاربر از سایت شماست که همگی جز فاکتورهای اصلی در رنکینگ گوگل هستند. ساختار به هم ریخته برای یک سایت، به مانند زهر کار می‌کند و تجربه شیرین کاربران را تلخ می‌کند و مهم تر از همه چیز، اثر منفی در سئو سایت شما خواهد گذاشت.

 

۵ قدم برای طراحی ساختار سایت سئو پسند

حالا که اهمیت داشتن ساختار‌ای منظم و منسجم برای سایت را بهتر درک کردید، مراحل مهم و اصلی ساخت و طراحی ساختار سایت سئو پسند را توضیح می‌دهم.

طراحی سلسله مراتب دسته بندی های سایت

اگر تازه یک سایت را شروع کردید، بهتر است که قبل از راه اندازی و بالا آمدن صفحات، طرح سلسله مراتب دسته بندی های  آن را بریزید.

سلسله مراتب سایت(ساختار دسته بندی های سایت ) باید ساده و منظم باشد. این کار زحمت خزنده‌های گوگل و کاربران را کم می‌کند. زیاد دسته بندی اصلی برای سایت خودتان درست نکنید اصولا بین ۲ تا ۷  دسته بندی اصلی نرمال می باشد و برای هر کدام از آن‌ها هم تا جای ممکن ساب کتگوری زیادی قرار ندهید. برای این بخش از تحلیل سایت هر چقدر زمان صرف کنید ارزش دارد چرا که در ادامه کار بسیار راحت و منسجم کار خواهید کرد برای این طراحی باید کاملا به زمینه کاری خود مسلط شوید . رقبا را در این زمینه فراموش نکنید آنالیر وب سایت آنها می تواند شما را در طراحی این ساختار کمک نماید در زیر می توانید یک نمونه از طراحی سلسله مراتب دسته بندی های وب سایت را مشاهده کنید.

لینک‌های داخلی وب سایت را بهینه سازی کنید

لینک های داخلی وب سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید با جدیت و دانش کافی در وب سایت مدیریت شود . اگر لینک سازی درستی در وب سایت خود داشته باشید به کابران و گوگل اجازه می دهید که به تمام بخش های سایت دسترسی داشته باشند و همچنین

  • به کاربران اجازه می‌دهند که در سایت شما به بخش های مختلف دسترسی داشته باشند و بتوانند راحت در سایت شما گشت و گذار کنند
  • به ایجاد ساختار اطلاعاتی سایت کمک می‌کنند.
  • رنکینگ سایت را بالا می‌برند.

بدون لینک‌های داخلی درست کردن ساختار سئو پسند ممکن نیست. نظریه پشت لینک‌های داخلی این است که از یک صفحه در سایت به صفحه دیگر در همان وب سایت لینک داده شود

لینک‌های داخلی کار خزنده‌ها در پیدا کردن صفحات مهم وب سایت شما و نحوه رسیدن به آن‌ها را آسان تر می‌کند.سعی کنید در انتخاب انکرتسکت های لینک های داخلی خود دقت نمایید تا هم کاربر و هم ربات های گوگل بتوانند درک درست تری از صفحه مقصد داشته باشند چرا که انکرتکست ها می توانند در رتبه بندی و درج رتبه در کلمات کلیدی شما نقش مهمی داشته باشند.

 

ساختار“URL” همسان با ساختار سایت باشد

شما حتما باید این نکته را رعایت کنید. بهترین ساختار نوشتاری برای یک “URL” باید به شکل زیر باشد :

Category -> Sub-category ->Product

اگر از سیستم مدیریت محتوا مانند “Wordpress” استفاده می‌کنید، ساختن “URL” سئو پسند بسیار راحت است. ابتدا در داشبورد به “تنظیمات” بروید و سپس “پیوند های یکتا”را باز کنید و ساختار نوشتاری را به گونه تغییر بدهید که عنوان پست شما در “URL” به راحتی دیده شود.

به عنوان مثال، پیش فرض “URL” در وردپرس به این شکل است “http://www.yoursite.com/?p=123. گزینه “Post name” را انتخاب کنید تا لینک شما به این شکل تغییر کند : http://www.yoursite.com/sample-post/.

به این صورت لینک شما سئو پسند خواهد شد و کلمات کلیدی مد نظر شما هم در آن قرار می‌گیرد.

نویگیشن وب سایت را با “HTML” یا “CSS” طراحی کنید (از Javascript و Flash دوری کنید)

با ساختن نویگیشن در محیط‌های “HTML” و “CSS”، کدنویسی را ساده کنید. کدنویسی را در “Javascript”، “Ajax”و یا “Flash” انجام ندهید که گشتن در سایت شما را سخت تر می‌کنند. هر چقدر کد نویسی سایت شما ساده تر باشد هم کاربر راحتتر می تواند با سایت شما ارتباط بر قرار نماید و هم ربات های گوگل راحتتر سایت شما را ایندکس می کنند

در طراحی ساختار نویگیشن های وب سایت اصل Shallow Navigation  را رعایت نمایید

طراحی سایت  Shallow Navigation  به این معناست که برای دسترسی به هر صفحه از وب سایت تعداد کلیک کمتری نیاز باشد اگر کاربر لازم باشد که برای دسترسی به یک صفحه خاص چندین کلیک را در سایت شما داشته باشد قطعا خیلی خوش آیند نمی باشد . شما باید مطمئن باشید که صفحات مهم وب سایت شما به راحتی در اختیار کاربران شما قرار بگیرد داشتن ساختار کم عمق برای نویگیشن های وب سایت شما هم برای تجربه کاربری ، کاربران شما مهم و مفید است و هم برای موتور های جستجو که به راحتی بتوانند سایت شما کراول کنند