چه رابطه‌ای میان سئو و تجربه کاربری (UX) برقرار است؟

سئو و تجربه کاربری (UX) دو مقوله کاملا به هم پیوسته هستند و بر یکدیگر اثر متقابل دارند. هدف نهایی در سئو این است که رضایت کاربر جلب شود و بهینه‌سازی تجربه کاربری نیز دقیقا همین هدف را به نوعی دیگر دنبال می‌کند. پس سئو و تجربه کاربری هدف مشترکی دارند.

یکی از کارهایی که UX می‌تواند برای سایت شما انجام دهد، افزایش ترافیک ارگانیک به سایت است. این افزایش در نهایت تاثیر مثبت خود را روی سئو نیز اعمال می‌کند. در این پست می‌خواهم به شما بگویم که چه رابطه‌ای میان سئو تجربه کاربری (UX) برقرار است و چگونه از طریق آنالیز تجربه کاربری سایت خود می‌توانید ترافیک ارگانیک ورودی به سایت را افزایش دهید.

آژانس‌های سئو باید سرمایه‌گذاری بیشتری روی آنالیز تجربه کاربری داشته باشند و به این حقیقت برسند که سئو فقط در بهینه‌سازی متا تگ‌ها و کارهای این چنینی خلاصه نمی‌شود. سئوی مدرن چیزی فراتر از این‌ها است.

UX چیست؟

اما اگر با مفهوم تجربه کاربری آشنا نیستید، در ابتدا بهتر است که یک تعریف شفاف و خلاصه از آن داشته باشیم. تجربه کاربری را به این صورت می‌توان تعریف کرد:

تجربه کاربری (UX) هنر و علم بهبود رضایت و وفاداری مشتری از طریق کاربردپذیری، سهولت در استفاده و ارزش ارائه شده در ازای تعامل با یک سایت است.

تجربه کاربری، نرخ تبدیل و بهینه‌سازی صفحه

قبل از این ببینیم آیا UX یک فاکتور رتبه‌بندی است یا خیر، باید یکسری اصطلاحات را برایتان شفاف‌سازی کنم:

UX: آنالیز تجربه کاربری به شما کمک می‌کند تا بفهمید بازدیدکنندگان چطور از سایتتان استفاده می‌کنند

بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO): فرآیند بهینه‌سازی سایت برای افزایش احتمال تکمیل یک اقدام خاص توسط بازدیدکنندگان

بهینه‌سازی صفحات: فرآیند بهینه‌سازی یک صفحه وب به جهت کسب رتبه‌های بالاتر و جذب ترافیک بیشتر مرتبط از موتورهای جستجو

شایان ذکر است که این سه عنصر کاملا با یکدیگر مرتبط هستند.

آیا تجربه کاربری یک فاکتور رتبه‌بندی به حساب می‌آید؟

در این زمینه تئوری‌های مختلفی وجود دارد. برخی از کارشناسان، تجربه کاربری را یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی سئو می‌دانند و برخی نیز با این ایده مخالف هستند. اما به صورت کلی، خود من شخصا تجربه کاربری را یکی از فاکتورهای موثر در رتبه‌بندی قلمداد نمی‌کنم. زیرا طی صحبت‌هایی که با آنالیزورهای تجربه کاربری و فعالین این عرصه داشته‌ام، آن‌ها گفته‌اند که در موقع کار روی تجربه کاربری و بهبود آن، اصلا به مقوله‌ای به نام سئو فکر نمی‌کنند و تنها چیزی که در ذهن آن‌ها می‌گذرد بهبود تجربه مشتری از کار با سرویس و افزایش نرخ تبدیل براساس تغییرات و تست‌های داده محور است.

چگونه تغییرات مورد نیاز تجربه کاربری را شناسایی کنیم؟

فهمیدن اینکه چه عناصری در صفحه باید تغییر کنند و چگونگی تغییر آن‌ها می‌تواند حتی برای متخصصین زبده و کاربلد تجربه کاربری نیز کاری دشوار و شاید ترسناک باشد. اما اگر استراتژی‌های زیر را دنبال کنید، لازم نیست هیچ‌گونه ترس و نگرانی را در مورد این فرآیند به خود راه دهید.

قدم اول: اطلاعات ترافیکی

گوگل آنالیتیکس: همیشه اول با گوگل آنالیتیکس آغاز کرده و پربازدیدترین صفحات سایت در طول ۱۲ ماه گذشته را شناسایی کنید. سپس این گزارش را با یک بخش مخصوص ترافیک ارگانیک فیلتر کنید. بعد از این کار، می‌توانید تمام معیارهای UX برای ترافیک ارگانیک هر صفحه را چک کنید.

سئو و تجربه کاربری

برای مثال، در گزارش بالا می‌توانید ببینید که صفحه شماره ۴ دارای کمترین میزان Time On Site  و بالاترین نرخ بونس ریت است؛ بنابراین لازم است که نسبت به این صفحه توجه ویژه‌ای داشته باشید. اما از آن‌جایی که صفحه اصلی سایت (Home) ترافیک ارگانیک بالاتری را دریافت می‌کند، بهتر است که اول با این صفحه آغاز کنید.

قدم دوم: اطلاعات بازخوردها

کاری دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که مستقیما از کاربران بپرسید که در موقع استفاده از سرویس‌های شما با چه مشکلاتی روبرو هستند و بازخوردهای آن‌ها را دریافت کنید. سوالات مطرح شده می‌توانند براساس اهداف شما باشند. سوالات رایجی که معمولا در اینجا پرسیده می‌شود موارد زیر هستند:

  • آیا آن چیزی که به دنبالش بودید را به راحتی پیدا کردید؟
  • اگر نه، می‌توانید توضیح بدهید که چرا؟

اگر اکثر کاربران به سوال اول پاسخ منفی دادند، باید تمام تمرکز خود را روی بهبود صفحه قرار دهید. البته همانطور که گفتم سوالات خود را می‌توانید براساس اهدافتان طرح کنید. از جمله سوالات دیگری که می‌توانید بپرسید این است که کاربران به مفید بودن صفحه و محتواهای آن چه نمره‌ای می‌دهند.

قدم سوم: اجرای تست‌های A/B

در این مرحله، لیست کاملی از مشکلاتی که نیاز به حل دارند در جلوی شما قرار دارد، اما این تغییرات فقط به صورت تئوری هستند و اصلیت آن‌ها باید با استفاده از دیتا به اثبات برسد. اما چگونه باید دیتاهایی عملی را دریافت کنیم؟ چگونه باید این دیتاها را سنجش کنیم؟ و چگونه تغییراتی را ایجاد کنیم که کاربران در اولویت آن باشند؟

  • کاربران آن چیزی که به دنبالش بوده‌اند را پیدا نکرده‌اند و شما این را از طریق نظرسنجی‌ها و بازخوردها فهمیده‌اید
  • آن‌ها سایت شما را به دیگران توصیه نمی‌کنند
  • میزان بونس ریت بالا است
  • میزان بازگشت کاربران به سایت پایین است
  • کاربران مدت زمان بسیار کمی در سایت می‌مانند
  • رتبه سایت در موتورهای جستجو بد است

اما آن چیزی که شما در دست دارید و برای آنالیزهای شما بسیار قدرتمند است، دلایل پشت پرده این معیارهای بد هستند:

  • شما می‌دانید که چرا میزان بونس ریت بالا است، افراد در نظرسنجی این را به شما گفته‌اند
  • شما می‌توانید در heat mapsها دلیل بالا بودن بونس ریت را ببینید
  • شما کاربرانی واقعی دارید که به شما می‌گویند با صفحه اصلی سایتتان مشکل دارند

در این مرحله، برای اثبات تئوری‌ خود به داده نیاز دارید و اکنون زمان انجام تست‌های A/B فرا می‌رسد.

قدم چهارم: نسخه B و فرضیه

نسخه B صفحه باید منطبق بر بازخوردهای کاربران ساخته شود تا در نهایت بتواند به نیازهای آن‌ها پاسخ دهد. از آن‌جایی که برای پشتیبانی تئوری‌های خود و انجام مقایسه به دیتا نیاز دارید، باید نسخه A را در مقابل B تست کنید.

بهینه‌ساز گوگل

در تست‌های A/B ساده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که Google Optimize را تنظیم کنید تا ۵۰ درصد ترافیک را به نسخه قدیمی و ۵۰ درصد باقیمانده را به نسخه جدید بفرستد. Google Optimize ابزاری رایگان است و به شما اجازه می‌دهد تا سه تست A/B را به صورت همزمان انجام دهید.

فرضیه

فرضیه این است که با ایجاد X تغییر، آنالیزهای شما اعداد بهتری را در معیارهای خاص نشان می‌دهد. بعد از گذشت دو تا سه هفته از جمع‌آوری داده‌ها، احتمالا به خوبی نتایج لازم را به دست خواهید آورد. اگر این‌گونه نشد، یک هفته دیگر به جمع داده ادامه دهید تا Google Optimize به شما بگوید میزان داده‌های جمع‌آوری شده کافی است و می‌توانید صفحه جدید خود را پابلیش کنید.

نتیجه‌گیری

بهینه‌سازی تجربه کاربری خواه یا ناخواه روی سئو نیز تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود تا کاربران مدت زمان بیشتری در سایت شما بمانند و بارهای بعد نیز برای کسب اطلاعات به شما مراجعه کنند. اگر کاربران را در اولویت قرار دهید، تاثیرگذاری آنالیز تجربه کاربری و بهبود آن روی رتبه سایت نیز قابل توجه خواهد بود. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که شاهد افزایش بازدید ترافیک صفحه‌ای باشید که روی آن کار کرده‌اید، اما همیشه یک فرصت برای بهبود و بالاتر رفتن وجود دارد. این شانس را از دست ندهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *