سئو موبایل – بخش اول

در این مقاله سعی دارم با تکیه بر ترفندهای جدید ، هرآنچه که در رابطه با SEO موبایل، مورد نیاز است را با شما در میان بگذارم.در ابتدا به این نکته مهم خواهم پرداخت که چرا بهینه سازی موبایل بیش از گذشته پررنگ و کلیدی شده است، پس از آن در رابطه با ترفندهایی اشاره خواهم کرد  که سئو موبایل وب سایت شما را بهبود بخشد.

 

 منظور از سئو موبایل چیست؟

سئو موبایل

سئو موبایل در واقع بهینه سازی سایت شما برای کاربران موبایل و تبلت می باشد که باعث کسب رتبه بهتر در نتایج گوگل می گردد. با توجه به اینکه هر روز کاربران اینترنتی بیشتر از پیش تایم خود را با موبایل و تبلت می گذرانند ولی هنوز خیلی از وب سایت ها با فاکتور های سئوی موبایل طراحی نشده اند .در سئو موبایل ما سعی داریم که تجربه کاربری کاربران خود را بهبود بخشیم که در این راستا فاکتور هایی مانند طراحی ریسپانسیو سایت ، بهبود تجربه کاربری مانند بهینه سازی سرعت سایت و دسترس پذیری محتوای وب سایت مورد بررسی قرار می گیرد

اهمیت سئو موبایل در چیست؟

شاید جالب باشد بدانید که میزان سرچ مرورگرها از طریق گوشی‌های هوشمند به درصد خیره کننده‌ای رسیده است. این جریان که با سرعتی نجومی در حال افزایش است، نشانگر این واقعیت است که میزان سرچ مرورگرها از طریق گوشی‌های هوشمند  بیش از سرچ از طریق دسکتاپ برآورد شده است

در این بین می‌توان پیش بینی کرد که گوشی‌های هوشمند به عنوان آینده‌ی بی چون و چرای دنیای «سئو» شناخته می‌شوند. به همین دلیل گوگل توجه ویژه ای به سئو موبایل دارد تا جایی که الگوریتم های اختصاصی برای آنالیز و ایندکس نسخه ی موبایل وب سایت ها معرفی کرده است .

گوگل در راستای سئوی موبایل دو الگوریتم Mobilegeddon یا  Mobile-Friendly را معرفی نمود که باعث شد خیلی از وب سایت هایی که دارای فاکتور های سئو موبایل نبودن دچار جریمه شوند و همچنین در نتایج جستجو در دسکتاپ و موبایل هم تفاوت ایجاد گردید

 

 

Mobile-First Index  گوگل چیست ؟

در گذشته زمانی که کاربران از طریق دسکتاپ سرچ می کردند گوگل فقط  نسخه ی دسکتاپ وب سایت ها را معیار سنجش خود برای رتبه بندی وب سایت ها  قرار می داد و توجهی به نسخه موبایل نداشت و برای کاربرانی که از طریق موبایل سرچ  می کردند نسخه موبایل وب سایت را معیار سنجش و رتبه بندی وب سایت ها قرار می داد ولی با معرفی الگوریتم Mobile First Index گوگل در تمام شرایط نسخه موبایل وب سایت را معیار سنجش و رتبه بندی وب سایت ها قرار می دهد.

در واقع اگر شخصی قصد داشت از طریق آیپد خود موضوعی را در مرورگر گوگل سرچ کند، فهرستی از وبسایت‌هایی که ورژن موبایل بالایی داشتند در اختیار کاربر قرار می‌گرفتند، در این میان کاربرانی که از طریق دسکتاپ قصد سرچ در فضای گوگل را داشتند به وبسایت‌هایی که از ورژن دسکتاپ قوی‌تری برخوردار بودند هدایت می‌شدند. امروزه اما شاهد جریانی به کل متفاوت هستیم، به طوری که گوگل بدون در نظر گرفتن اینکه از طریق گوشی هوشمند یا دسکتاپ به مرورگر متصل شده‌اید تنها فهرست وبسایت‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که ورژن موبایل قوی و قابل قبولی ارائه داده باشند.

 

 

 

Mobile First Index تا چه حد اهمیت دارد؟

این جریان به طور مستقیم به میزان کاربر پسند بودن وبسایت شما بستگی دارد، که آیا توانسته‌اید محیطی فراهم کنید که کاربران گوشی‌های هوشمند بتوانند در حد مطلوب از وبسایت شما بهره‌مند شوند یا خیر؟ اگر جواب شما بلی است نیازی به نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

بنابراین اگر سایت شما:

  • از طریق تمامی دستگاه‌ها قابل دسترسی است
  • ورژن موبایل سایت شما برخی اطلاعات و محتواهای موجود را حذف یا پنهان نمی‌کند
  • اگر سرعت وب سایت شما در نسخه موبایل بهینه سازی شده است
  • امکان دسترسی به لینک‌های داخلی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد
  • از UX نسبتا قابل قبولی برخوردار است و بدون در نظر گرفتن اینکه مخاطب از طریق چه دستگاهی به آن وارد شده فضایی مطلوب را نمایش می‌دهد

بدون شک کارتان را خوب انجام داده‌اید و جای نگرانی وجود ندارد .

در این بین اگر نتوانسته‌اید آن طور که لازم است این شرایط را برای مخاطب فراهم کنید، منتظر افت شدید رتبه‌ی خود در گوگل باشید.

چگونه نسخه موبایل سایت خود را برای دریافت رتبه در گوگل  بهینه سازی کنیم ؟

برای موفق شدن در سئوی موبایل ، وب سایت شما باید حداقل در موبایل به صورت مناسب باز شود. اگر کاربران موبایل با نسخه کوچک شده دسکتاپ شما روبرو شوند، به مشکل بر خواهید خورد. طراحی نسخه موبایل وب سایت شما اولین و مهمترین قدم برای سئو موبایل می باشد که سه روش متفاوت برای آن وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های متفاوتی هستند که به بررسی آنها می پردازم.

استفاده از آدرس دهی های متفاوت (Url) برای هر نسخه از وب سایت شما

در این روش از طراحی نسخه موبایل وب سایت شما یک نسخه مجزا برای موبایل خود دارید که در یک ساب دامین قرار گرفته و دارای آدرس متفاوت از نسخه اصلی می باشد .به عبارتی دیگر، سایت شما متوجه خواهد شد که بازدید کننده از چه دستگاهی استفاده می‌کند و سپس او را به URL مخصوص برای آن دستگاه هدایت می‌کند.

این روش  در گذشته  مورد استفاده قرار می گرفت  اما امروز دیگر  روش مناسبی شناخته نمی شود چرا که این روش  مشکلاتی را به همراه دارد به خصوص در زمینه سئو سایت ، یکی از مشکلات اساسی ایجاد محتوای تکراری در وب سایت می باشد و هر محتوا با دو آدرس تولید خواهد شد که مجبور به استفاده از تک های “rel=canonical” و “rel=alternate” خواهیم بود و همچنین مشکلاتی مانند کاهش سرعت وب سایت را نیز به همراه خواهد داشت

بنابراین این روش را برای طراحی نسخه موبایل توصیه نمی کنم و به نظر من یکی از بدترین روشهای طراحی نسخه موبایل می باشد .بهتر است از روشهای جدید که در ادامه اشاره می کنم استفاده کنید . اما برای تکمیل آگاهی شما و آشنایی با روش های قدیمی این موارد را هم در مقاله ذکر کردم .

طراحی نسخه موبایل به روش  Dynamic Serving

در روش Dynamic Serving  تمام محتوا بر روی یک URL قرار می‌گیرند. اما به هر کاربر بسته به نوع دستگاهی که استفاده می‌کند،“HTML/CSS“ متفاوتی نشان داده می‌شود.

به طور مثال، اگر با یک کامپیوتر شخصی وارد لینک “http://e-yavari.ir/mobile-seo-guide” شوید، نسخه از پیش ساخته شده دسکتاپ را مشاهده خواهید کرد. اما اگر از گوشی همراه خود وارد آن شوید، همچنان به همان آدرس هدایت خواهید شد، اما نسخه موبایل سایت را خواهید دید.

این روش بدون شک برای سئوی موبایل بهتر از روش اول  می باشد  اما مشکلات خود را هم دارد.

همچنین هر روز با معرفی دستگاه‌های جدید به بازار، باید مدل‌های متفاوتی از محتوا بسازید و اگر این کار را نکنید، ممکن است سایت دستگاه جدید را شناسایی نکند و نسخه‌ای را بر روی صفحه این دستگاه‌ها نشان بدهد که هیچ تناسبی با نمایشگر آن‌ها ندارد.بنابراین هزینه ی طراحی این روش بسیار بالاتر خواهد بود.

بنابراین این روش را هم برای طراحی نسخه موبایل پیشنهاد نمی کنم . روش سوم که در ادامه توضیح خواهم داد بهترین روش برای طراحی نسخه موبایل می باشد

طراحی سایت به روش ریسپانسیو

بهترین روش برای طراحی نسخه موبایل روش ریسپانسیو Responsive Design  می باشد. به کمک طراحی ریسپانسیو، محتوای سایت برای هر دیوایس مانند دسکتاپ ،موبایل و تبلت به طور جداگانه با استفاده از دستورات css واکنش نشان می‌دهد. در واقع طراحی ریسپانسیو نیازی به URL و “HTML” مجزا برای هر دستگاه ندارد .

این روش بهترین روش برای طراحی نسخه موبایل می باشد و مناسبترین روش برای سئو وب سایت می باشد که دلایل آن را می توان بیان کرد

  • تمامی محتوا بر روی یک URL وجود دارند (برای به اشتراک گذاشتن و گرفتن لینک بسیار مناسب است)
  • کمترین سختی و دردسر در کار سئو را دارد (تگ‌هایی مانند“rel=canonical“ مشکل تکراری شدن محتوا و … را ندارد)
  • فضای بسیار مناسب و کاربر پسند (طراحی تجربه کاربر به کمک سیستم “Rankbrain” گوگل، امروزه بخش بزرگی از سئو است)
  • عدم انتقال بازدید کننده به لینک دیگر (که باعث مشکلات فنی سئو می‌شود و سرعت سایت را نیز پایین می‌آورد)

و از همه موارد بالا مهمتر این است که گوگل هم روش ریسپانسیو را توصیه می کند .

در مقاله‌ی بعدی به نکاتی اشاره می‌کنم که زمینه‌ی بهینه سازی سایت برای مخاطبین گوشی‌های همراه را در کوتاه‌ترین زمان فراهم می‌کند. بنابراین اگر قصد داریدکه اعتماد گوگل را جلب کنید  و جزو سایت‌هایی باشید که در صفحه‌ی اول سرچ گوگل نمایش داده می‌شوند، مقالات بعدی را هم دنبال کنید

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *