آیا کسب رتبه یک در سئو هنوز هم مهم است؟

بسیاری از کسب‌وکارها وقتی‌که کمپین سئو خود را آغاز می‌کنند قطعا انتظار دارند که رتبه‌های برتر موتورهای جستجو را نصیب خود کنند. کسب رتبه یک در سئو برای بسیاری نشانگر موفق بودن کمپین است و بسیاری از فعالین سئو نیز تلاش دارند تا همین رتبه را به مشتریان خود اعطا کنند. اما همان‌طور که دنیای بهینه سازی سال‌به‌سال تغییر می‌کند، آیا هنوز هم مهم است که رتبه یک را در صفحه نتایج موتورهای جستجو به دست آوریم؟ و اگر کسب این رتبه دیگر یک اولویت نیست، باید چه کاری انجام دهیم؟

تعریف موفقیت در سئو

قطعا هر شرکتی دوست دارد که سایتش در رتبه یک صفحه نتایج جای بگیرد؛ زیرا که قرار گرفتن در این رتبه شانس بالاتری برای دیده شدن و افزایش ترافیک به کسب‌وکار می‌دهد. همچنین کاربران معمولا به سایت‌هایی که رتبه‌های برتر را کسب کرده‌اند دید مثبت‌تری دارند.

رتبه یک

در هر ثانیه، موتور جستجوی گوگل حدود ۴۰۰۰۰ عبارت را برای جستجو پردازش می‌کند و این رقم به معنای ۳٫۵ میلیارد جستجو در یک روز است.

براساس گزارش‌هایی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، سایتی که در رتبه یک گوگل قرار داشته باشد می‌تواند ۳۳ درصد از کل ترافیک را به خود جذب کند. این رقم برای سایت رتبه دوم حدود ۱۷٫۶ درصد بود و سایت رتبه پنجم نیز جاذب ۶٫۱ درصد از ترافیک است. این آمار و ارقام به این معنی است که در گذشته هدف سایت‌ها در ابتدا این بود که در صفحه اول قرار بگیرند و بعد از تثبیت جایگاه‌شان تلاش خود برای بالا رفتن را آغاز کنند. رسیدن به چنین هدفی قطعا آسان نیست و اتوریتی سایت نقش مهمی در اینجا ایفا می‌کند.

اما از سال ۲۰۱۳ تا به امروز، دنیای سئو تغییرات زیادی را به خود دیده؛ یعنی حتی تعریف موفقیت در سئو نیز تغییر کرده است. هدف گذاری کردن برای کسب رتبه‌های برتر دیگر کافی نیست؛ حداقل نه در نتایج جستجوی ارگانیک.

سئو چگونه در حال تغییر است؟

تفاوت عمده رتبه‌بندی امروز سئو با سال‌های گذشته این است که موتورهای جستجو در حال هوشمندتر شدن هستند. هرچقدر که پیدا کردن چیزی که جستجو شده است برای کاربران آسان‌تر باشد آن‌ها قطعا خوشحال‌تر خواهند بود و کسب‌وکارها نیز چاره‌ای بجز تطبیق خود با این شرایط ندارند.

هنوز هم قطعا شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند در صفحه نتایج گوگل رتبه یک باشند. اما آیا هنوز هم این تعریف درستی از موفقیت است؟ اگر می‌خواهیم که موفقیت را با بازگشت سرمایه ترکیب کنیم، آیا کسب رتبه یک کافی به نظر می‌رسد؟

بحث کاهش ارگانیک میزان CTR برای عبارت‌های محبوب جزو مباحث اصلی میان فعالین سئو در چند وقت گذشته بوده است. دلیل این کاهش را می‌توان در تغییر طبیعت سئو و نحوه جستجوی کاربران برای یک نتیجه جستجو کرد.

اگر برخی عبارات خاص را در گوگل جستجو کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که گوگل باکس‌های حاوی سوال را در صفحه نتایج نشان می‌دهد و گاهی این باکس‌ها مانع از دیده شدن نتایج ارگانیک می‌شوند. همین کار گوگل و قرار دادن تبلیغات در بالای نتایج ارگانیک باعث شده است تا توجه کاربران به این نتایج کم و کمتر شود.

امروزه حواس شما ممکن است توسط هرکدام از عوامل زیر پرت شود:

  • تبلیغات کلیکی
  • گراف‌های علمی
  • اطلاعات اجتماعی
  • اخبار
  • نقشه‌ها و اطلاعات محلی

با توجه به این تغییرات، شما به‌عنوان یک کسب‌وکار برای جلب توجه بیشتر کاربران و ماندن در گود رقابت باید در موقع برنامه‌ریزی برای استراتژی سئو تمام این تغییرات را مدنظر داشته باشید. در این صورت، شما لزوما نیاز ندارید که برای کسب رتبه یک تلاش کنید، اما می‌توانید برای افزایش شانس موفقیت به بهینه‌سازی محتواهای خود ادامه دهید.

در این شرایط، تعریف موفقیت کاربردی‌تر شده و ممکن است به موارد زیر نزدیک باشد:

  • افزایش یافتن تعداد کلیک‌ها
  • بهبود یافتن اتوریتی
  • افزایش تعامل کاربران

نکاتی که برای موفقیت سئو در سال ۲۰۱۸ باید بدانید

شاهد هستیم که سال به سال سئو پیچیده‌تر می‌شود و پیچیده‌تر شدن سئو به این معنی است که اهداف و اولویت‌های کسب‌وکارها نیز باید تغییراتی را به خود ببیند. موقع تعیین استراتژی سئو خود توصیه می‌کنم که شش ترفند زیر را مدنظر داشته باشید:

هدف خود را کسب یک رتبه خوب قرار دهید، نه رتبه برتر

تعریف موفقیت کمپین سئو برای هر کسب‌وکار نسبت به کسب‌وکار دیگر متفاوت است. منکر آن نمی‌شوم که باید بالاترین رتبه‌ای می‌توانید را در صفحه نتایج گوگل به دست آورید، اما برای افزایش تعداد کلیک‌ها و تعامل لازم نیست که حتما هدف خود را کسب رتبه یک قرار دهید. با توجه به آپدیت‌های گوگل، بهترین روش برای بهبود قدم به قدم رتبه خود را پیدا کنید.

رتبه یک

روی بهینه‌سازی تمرکز کنید

تمرکز کردن روی بهینه‌سازی یک ترفند بسیار قدیمی سئو است اما مانند قالی کرمان، هرگز از ارزش و اهمیت آن کاسته نمی‌شود. بهینه‌سازی محتواهای خود در سایت و نحوه نمایش آن‌ها در موتورهای جستجو را نادیده نگیرید. محتواهایی را خلق کنید که مرتبط، جذاب و تعامل کننده باشند.

خلاق باشید

فضای رتبه گرفتن در نتایج جستجو روز به روز رقابتی‌تر می‌شود و همین فضای رقابتی کار را برای کسب رتبه سخت و سخت‌تر می‌کند. اما توجه کنید که این حرف من به این معنی نیست که موفقیت در سئو برای شما امری غیر ممکن و محال است. شما می‌توانید برای موفق شدن به فاکتورهایی فراتر از جستجوی ارگانیک تکیه کنید. مواردی مانند تبلیغات یا بهینه‌سازی‌های اضافی روش‌های بسیار خوبی برای قرار گرفتن در باکس پاسخ‌های گوگل هستند.

CTR روی رتبه تاثیر می‌گذارد

روی میزان CTRهای خود تمرکز کنید. CTR روی رتبه تاثیر می‌گذارد و یکی از مهندسان گوگل با نام پال هاهر نیز این موضوع را تایید کرده است. به گفته این مهندس گوگل، اگر صفحه میزان CTR بالایی داشته باشد نشانگر این است که توانسته به خوبی توجه کاربران را به خود جلب کند. رنک برین گوگل نیز می‌تواند باعث شود که برخی سایت‌ها در جایگاه‌های بالاتری از آن‌چه استحقاقشان را دارند قرار بگیرند.

برای افزایش نرخ CTR باید مطمئن شوید که صفحه‌تان به اندازه کافی جذاب است. همچنین باید هدلاین‌ها، توضیحات و محتواهای صفحه را برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان بهینه‌سازی کنید.

هرگز کیفیت را قربانی نکنید

همان‌طور که برای جذب کاربران جدید به سایت تلاش می‌کنید، باید مطمئن شوید که آن‌ها از محتواهای شما لذت می‌برند. محتوا هنوز یکی از مهم‎‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل است و تمرکز کردن روی کیفیت محتوا کاری است که هرگز نباید از آن غافل شوید. با انجام تحقیق و بررسی، محتواهایی را بنویسید که برای کاربران هدف‌تان جذاب باشند و دقیقا نیازهای آن‌ها را پوشش دهند. بهینه‌سازی کلمات کلیدی هنوز هم درجه‌های اهمیت خود را حفظ کرده، اما در نهایت این کیفیت محتوا است که می‌تواند رتبه شما را تعیین کند. همچنین لینک بیلدینگ را نیز فراموش نکنید. برخی استراتژی‌های قدیمی سئو هنوز هم برای سئو مدرن جواب می‌دهند.

تعامل مهم است

وقتی که یک کاربر به سایت شما می‌آید و از محتوا لذت می‌برد، قدم بعدی این است که او را به بازدید بیشتر از سایت خود ترغیب کنید. بازدید یک‌باره یک کاربر از سایت هیچ سودی برایتان نخواهد داشت؛ بلکه این بازدید مستمر کاربران از سایت است که برایتان ارزش آفرین است. بنابراین باید با استفاده از روش‌هایی کاربران را به انجام اقداماتی مانند کلیک کردن روی یک دکمه CTA، ثبت نام در خبرنامه، تست کردن دمو سرویس یا حتی بازدید از صفحات دیگر تشویق کنید.

مقدار زمانی که کاربران در سایت می‌گذرانند (Time On Site) به گوگل کمک می‌کند تا بفهمد محتوا و صفحه شما چقدر با نیازهای کاربر منطبق است. رنک برین برای میزان Time On Site اهمیت بسیار زیادی قائل است. یک روش خوب برای بهبود تعامل این است که روی قصد کاربر و نحوه استفاده او از موتورهای جستجو تمرکز کنید. پایتان را در کفش کاربران بکنید و محتوایی را بنویسید که بتواند دقیقا نیازهای کاربران را پاسخ بگوید.

آیا باید تلاش برای کسب رتبه یک را متوقف کنیم؟

شما همچنان می‌توانید کسب رتبه‌های برتر را به‌عنوان هدف کمپین سئو خود در نظر داشته باشید، اما فهمیدن نحوه دگرگون شدن سئو مهم است. کسب رتبه یک در صفحه نتایج برای هر کسب‌وکار یک آرزو است، اما بهتر است که بازگشت سرمایه را به‌عنوان هدف اصلی خود انتخاب کنید.

سئوی مدرن روی ارائه بهترین تجربه به کاربران تمرکز دارد. هرچقدر که زمان بیشتری را به شناخت کاربرانتان و نیازهای آن‌ها اختصاص دهید، شانس موفقیت استراتژی سئو بیشتر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *