رتبه‌بندی محتوا توسط موتورهای جستجو به چه صورت است؟

موتورهای جستجو چگونه محتوای شما را رتبه‌بندی می‌کنند؟ برای آنکه بتوانید رتبه‌ی محتوای خود را به خوبی افزایش دهید نیاز است که چگونگی پیدا کردن، تحلیل کردن و رتبه‌بندی این محتوا را توسط گوگل به خوبی درک کنید.

برای آن که بتوانید رتبه‌ی جستجوی محتوای خود را در گوگل افزایش دهید، باید دو کار زیر را انجام دهید:

  • بهبود کشف و ارتباط محتوای خود با ایجاد تعداد زیادی از محتواهای باکیفیت در موضوعاتی که می‌خواهید با آن‌ها شناخته شوید.
  • معتبر کردن محتوای خود با داشتن تعداد زیادی از بک لینک‌های با کیفیت به وب‌سایت خود

اکتشاف، ارتباط و اعتبار محتوا، سه مرحله‌ای هستند که چگونگی کارکرد موتورهای جستجو را به صورت مختصر نشان می‌دهند. هر یک از این سه مرحله با عملی از موتور جستجو همخوانی دارد که عبارت‌اند از خزش، ایندکس و رتبه‌بندی.

اولین مرحله اکتشاف محتوا است. ربات‌های موتور جستجو با اصطلاحاً خزیدن در آن، صفحه‌ی اینترنتی شما را کشف می‌کند. خزش در اینجا به این معنا است که ربات‌ها صفحه‌ی اینترنتی شما را کشف می‌کنند و از تمام محتوای موجود در آن یادداشت برداری می‌کنند.

مرحله‌ی بعدی ارتباط محتوا است. پس از آن که ربات‌های موتور جستجو محتوای شما را کشف می‌کنند، با فهرست بندی این محتوا در رابطه با میزان ارتباط آن با برخی از پرس و جوهای مشخص جستجو و بر اساس سیگنال‌هایی همچون واژگان کلیدی موجود در داخل محتوا تصمیم می‌گیرند.

مرحله‌ی بعدی اعتبار محتوا است. این یعنی بتوانید از طریق بک لینک‌ها و عوامل دیگر به محتوای خود اعتبار کافی ببخشید تا موتورهای جستجو وب سایت شما را به اندازه‌ی کافی معتبر بدانند که در نتایج جستجو آن را در رتبه‌ی بالایی قرار دهند. اعتبار محتوا تأثیر مستقیمی بر قدرت رتبه‌بندی دارد.

از نظر من استفاده از تمثیل کتابخانه بهترین راه برای توضیح چگونگی رتبه‌بندی محتوا توسط موتورهای جستجو است؛ زیرا از همه‌ی این‌ها گذشته، آیا گوگل چیزی جز یک کتابخانه‌ی غول‌پیکر است؟

برای لحظه‌ای تصور کنید که در یک کتابخانه مشغول به کار هستید. انبوهی از کتاب‌ها را در مقابل خود دارید و باید مشخص کنید که این کتاب‌ها باید در کدام قسمت از کتابخانه قرار گیرند.

این تمثیل روشی عالی است و می‌توان به کمک آن به چگونگی یافتن، تحلیل کردن و رتبه‌بندی محتوا توسط گوگل پی برد.

اولین کاری که شما باید انجام دهید، این است که تمامی این کتاب‌ها را پیدا کنید. این کار همان خزش است. اگر کتابی در قفسه‌ی کتابخانه نباشد که کار خود را با آن شروع کنید و یا اینکه نتوانید آن را ببینید، دیگر نمی‌توانید آن را در قفسه قرار دهید. این مرحله همان مرحله‌ی اکتشاف است. در زمینه‌ی وب سایت آیا شما محتوایی در اختیار دارید و آیا موتورهای جستجو می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

کار بعدی که باید انجام دهید، دسته‌بندی کتاب‌ها است. این کار همان فهرست بندی است. کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ی شما موضوعات گوناگونی را پوشش می‌دهند. مثل تخیلی، غیرتخیلی، علمی، تاریخی و فناوری. چگونه باید آن‌ها را مرتب کنید؟ این همان جایی است که شما ارتباط یک کتاب را با موضوعی ارزیابی می‌کنید و این کار با نگاه کردن به عنوان کتاب، ورق زدن کتاب، اسم نویسنده و میزان معروف بودن آن‌ها در زمینه‌ی برخی از موضوعات خاص انجام می‌شود. ربات‌های موتور جستجو نیز تقریباً به همین صورت محتویات وب سایت را فهرست بندی می‌کنند. به این صورت که در محتویات می‌خزند و چیستی محتوای صفحه و معنا و مفهوم آن را مشخص می‌کنند. سپس آن‌ها را به موضوعی ارتباط می‌دهند و ارتباط معناداری را برای آن‌ها ایجاد می‌کنند.

کار سومی که باید انجام دهید این است که مشخص کنید کدام کتاب‌ها باید برجسته شوند و کدام یک از آن‌ها باید در زمره‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار گیرند؟ پیدا کردن کدام کتاب‌ها باید نسبت به بقیه آسان‌تر باشد؟ این کار همان رتبه‌بندی است. شیوه‌ی تعیین میزان قابلیت اکتشاف آسان کتاب‌ها برای مشتریان اغلب بر اساس اعتبار منابع آن کتاب است.

چطور  اعتبار محتوا را مشخص کرد؟

اعتبار یک رویکرد غیر عینی است. برای مثال کتابخانه، شما به دنبال نویسندگان معتبری همچون دن برون و اچ.جی ولز می‌گردید. این نویسندگان منابع معتبری هستند، چرا که نام آن‌ها بر سر زبان‌ها است، ارجاعاتی بسیاری به آن‌ها وجود دارد و در کارهای دیگر از آن‌ها یاد شده است. این یاد شدن مانند بک لینک‌های وب سایت شما است. چیزهایی که در مطبوعات بیان می‌شوند و به صورت منظم از سایت‌های دیگر به سایت شما پیوند داده می‌شوند. به این صورت است که اعتبار ساخته می‌شود.

این سه مرحله و این اقدامات به یکدیگر وابسته هستند. اگر محتوای شما مرتبط نباشد، در این صورت صرف نظر از میزان اعتبار آن، شانس کمی برای رتبه‌بندی بالا خواهد داشت. اگر سایت شما معتبر نباشد، در این صورت صرف نظر از ارتباط آن، شانس کمی برای رتبه‌بندی خواهد داشت و اگر در مرحله‌ی اول امکان کشف وب سایت شما وجود نداشته باشد، در این صورت شانس رتبه‌بندی به کلی صفر خواهد شد.

امیدوارم که از طریق این مثال توانسته باشید به چگونگی کشف، فهرست بندی و رتبه‌بندی محتوای خود توسط موتورهای جستجو پی ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *