بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟

این مقاله شما را با دنیای بازاریابی محتوایی آشنا کرده و یک تصویر کلی از همه‌ی مواردی فراهم می‌کند که برای ایجاد یک طرح بازاریابی محتوایی به آنها نیاز دارید.

برای شروع، اول باید بپرسیم که بازاریابی محتوا دقیقا چیست؟ بازاریابی محتوا یک فرآیند تجاری و بازاریابی استراتژیک است که بر روی انتشار محتوای ارزشمند، متناسب و یکپارچه تمرکز می‌کند تا مخاطبان  هدف را جذب کرده و آنها را حفظ کند ؛ تا در نهایت، باعث به وجود آوردن تعامل سودمند بین مخاطبان و برند شما خواهد شد . با اینکه بازاریابی محتوا در ۱۰ سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌است، ولی مفهوم جدیدی نمی‌باشد.

در واقع بازاریابی محتوا مربوط به مخاطب‌های شما می باشد شما با تولید محتوا می توانید برای مخاطبان خود  ایجاد ارزش کرده ، و از طریق بازاریابی محتوا آنها را آموزش دهید . وقتی این امور به درستی انجام ‌شود، باعث ایجاد باعث ایجاد ارتباط متقابل بین شما و مخاطبانتان می گردد ، که منجر به وجود آمدن اعتماد می‌شود. بی تردید اگر مخاطبانتان به شما اعتماد کنند، قطعا زمانی که تصمیم به خرید محصول یا خدمتی بگیرند، انگیزه‌ی بیشتری برای خرید از شما خواهند داشت.

جهت برقراری ارتباط با مخاطبانتان، باید محتوا تولید کنید. محتوا، پیغامی است که استراتژی بازاریابی محتوای شما، آنرا به مخاطب تحویل می‌دهد. پیغام همان چیزی است که شما می‌خواهید به بازدید کننده‌ها، افراد مشتاق (در محتوای شما)، مشتری‌ها و به ترویج دهنده‌ها (ی کسب و کار) تحویل دهید. راه‌های زیاد و مختلفی وجود دارد که با آن بتوانید پیغام خود را به مخاطبانتان تحویل دهید:

وبلاگ‌ها، ایمیل‌ها، صفحات سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، موارد چاپ شده و دیگر موارد مشابه. ولی بدون وجود محتوا، شما چیزی برای تحویل نخواهید داشت.محتوا وظیفه‌ی بسیار مهم جذب افراد را از هر مرحله در بازاریابی درونگرا به یک مرحله‌ی دیگر بر عهده دارد.محتوای شما باید مخاطبان هدف شما را جذب کند، آنها را تبدیل به لید کرده ، و به تبدیل آنها به مشتری‌هایتان کمک کند. ولی اینجا پایان کار محتوا نیست، چون محتوای شما باید فراتر ازین عمل کرده و مشتریان به ترویج دهندگان برند شما تبدیل شوند.

به طور خلاصه، بازاریابی محتوا در حقیقت هنر برقراری ارتباط با مشتری‌های بالقوه و مشتری‌های فعلی شما، بدون فروش محصول است. بر خلاف بازاریابی یا تبلیغ محصولات و خدمات شما، شمامحتوایی مفید و سرگرم کننده ایجاد می‌کنید که مشتری‌های بالقوه و مشتری‌های فعلی شما بتوانند از آن لذت برده و مطالبی یاد بگیرند.

بازاریابی درونگرا و بازاریابی محتوا یکسان هستند؟

به نظر می‌رسد که بازاریابی درونگرا و بازاریابی محتوا یکسان هستند، دلیل آن هم این است که آنها واقعا چیز یکسانی می‌باشند. هر دوی آنها به قدرت‌دهی به مشتریان بالقوه، ساختن رابطه‌ی همیشگی با مخاطبان، و ایجاد محتوایی تمرکز می‌کنند که مخاطبان را سرگرم کرده و باعث آموزش به آنها نیز می‌شوند.

ولی تفاوت آنها در چیست؟ و اینکه آیا شما به هر دوی آنها نیاز دارید؟

در موضوع رابطه‌ی بازاریابی محتوایی و درونگرا، شما باید به جای “یا” به عبارت “و” فکر کنید. موفقیت، بستگی به هر دوی آنها دارد. محتوا می‌تواند باعث پر کردن سوخت موتور درونگرایی شما شود، ولی پروژه‌های درونگرایی با ارزش یکسانی مانند، سئو (SEO) تخصصی، آزمایش‌های محصولات یا خدمات، اتوماسیون بازاریابی، و ابزارهای تعاملی ممکن است وجود داشته باشند که در خارج از محدوده‌ی یک بازاریاب محتوا هستند. در اینجاست که بازاریابی درونگرا، به عنوان یک همتای با ارزش وارد کار می‌شود.

اگر شما خودتان را به محدوده‌ی عظیم و وسیعی از کارکردها (عمل‌ها)ی درونگرایی باز نمی‌کنید، در اینصورت شما باعث محدود کردن پتانسیل رشد و  تاثیری می‌شوید که می‌توانید به عنوان یک بازاریاب یا رهبر بازاریابی داشته باشید. به عبارت دیگر، طرح درونگرایی شما باید دسته‌ای عظیم (دارای زیردسته‌های زیاد) باشد که شامل محتوای شما است، ولی محدود به آنها نیست. پیامدهایی برای ساختار سازمانی، نقش‌ها و مسئولیت‌ها و همچنین مهارت‌های تدارکاتی وجود دارد.

چگونه باید یک فرآیند بازاریابی محتوای موثر برای کسب و کارتان ایجاد کنید؟

پس حالا که شما می‌دانید، بازاریابی محتوایی چگونه می‌تواند به شما در ساختن رابطه‌ای بهتر با مشتری‌های بالقوه و مشتری‌های فعلیتان کمک کند، چه گام‌هایی برای ایجاد برنامه‌ی بازاریابی محتوای موفق بر‌می‌دارید؟

ما در بالا نحوه‌ی مرتبط بودن بازاریابی محتوا با ایجاد رابطه را بررسی کردیم. هر شرکت موفق یک داستان دارد. برای بقا به این داستان نیاز است. شما حامی چه چیزی هستید؟ از چه پیغامی حمایت می‌کنید؟شما باید یاد بگیرید که چگونه ایده‌های محتوایی ایجاد کنید تا به پشتیبانی از زحمات ایجاد محتوای شما کمک کنند. یک تفاوت در بین بازاریابان محتوای خوب و عالی، این است که دسته‌ی دوم (عالی) فرآیندی دارند که همیشه برای ایده‌های محتوایی با کیفیت بالا، به آن تکیه می‌کنند.

 

شما باید  برای ایجاد ایده‌های محتوایی، اعتماد به نفس به دست آورید، یاد بگیرید که چطور استراتژی محتوای طولانی مدت خود را برنامه‌ریزی کنید.این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد: اگر می‌خواهید زحمات بازاریابی محتوای شما موفق و پایدار باشد، باید برنامه و طرحی داشته باشید که گام‌های بعدی شما را سازمان‌دهی کند. اکثر بازاریابان، استراتژی بازاریابی محتوا ندارند. در واقع، فقط ۳۵ درصد از بازاریابان B2B، استراتژی محتوای مستند دارند و فقط ۳۷ درصد از بازاریابان B2C این استراتژی را دارا هستند.

یک برنامه‌ی طولانی مدت، ابتکارات و ستادهایی را در طول یک سال شناسایی و سازمان‌دهی می‌کند که در آنها باید محتوا ایجاد شود. شناسایی برنامه‌ی شما به سادگی به شما کمک می‌کند محتوای خود را آسان‌تر و بر روی پایه‌ای منسجم و با ثبات ایجاد کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *