برنامه‌ ریزی بازاریابی محتوایی برای کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک

اکنون‌که در سال ۲۰۱۸ قرار داریم، مدیریت کردن یک کسب‌وکار تجارت الکترونیک چیزی فراتر از فروش محصولات و سرویس‌ها به‌صورت آنلاین است. در واقع شما باید همه چیز را مدیریت کنید. از مدیریت موجودی گرفته تا تبلیغات، حمل و نقل، بازپرداخت و مدیریت سفارش.

در بین این همه کاری که باید انجام بدهید، امیدواریم که انبوه این کارها باعث نشود که اهمیت استراتژی بازاریابی محتوایی را فراموش کنید. با یک استراتژی بازاریابی محتوایی خوب می‌توانید کسب‌وکار خود را به مشتریان بشناسانید، فروش خود را افزایش دهید و البته مشتریان جدید هم به دست آورید. محتوا می‌تواند باعث ایجاد یک پل ارتباطی بین شما و مخاطبان شود و تعامل بیشتر را به همراه دارد.

اما کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های اینترنتی باید چگونه برنامه‌های بازاریابی محتوایی خود را مدیریت کنند؟ در این مطلب از وبلاگم به شما این فرآیند را توضیح خواهم داد.

یک داستان بزرگ‌تر را توصیف کنید

داستان سرایی یک هنر منحصر به فرد است که امروزه با بازاریابی دیجیتال عجین شده است و مشتریان امروزه ترجیح می‌دهند داستان بخوانند تا توصیفات یک محصول را. این مورد در استراتژی بازاریابی محتوایی کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک هم صدق می‌کند.

بازاریابی محتوایی

اجازه دهید مطالب شما صحبت کنند و به مشتریان بگویند که محصولات شما چگونه می‌توانند روی زندگی آن‌ها تاثیر داشته باشند. افزودن عنصر احساس به محتوا باعث ارتباط بیشتر مخاطب با آن می‌شود. همچنین برای تنگ‌تر کردن حلقه محاصره برای جذب کاربر، می‌‌توانید این محتواها را با تصاویر و ویدئوهای مرتبط و با کیفیت همراه کنید. می‌توانید یک بخش جداگانه برای داستان سرایی در سایت ایجاد کنید.

یک هدف بشر دوستانه را دنبال کنید

از دیدگاه تجاری، هر کسب‌وکاری که چنین هدفی را دنبال می‌کند قطعا می‌خواهد توجهات زیادی را به سوی خود جلب کند. براساس مقیاسی که کسب‌وکار شما هم اکنون در حال اجرا است، می‌توانید اهدافی بشر دوستانه را در دستور کار قرار دهید.

می‌توانید با همکاری موسسات خیریه و مراکز حمایتی، پشتیبان جنبش‌های مبارزه با فقر یا کودکان کار شوید و از این طریق کسب‌وکار خود را به عنوان یک کسب‌وکار نو دوست در ذهن مخاطبان جا بی‌اندازید. سازمان شما می‌توانید یک وبلاگ یا سایت اختصاصی برای این هدف راه‌اندازی کند و از این طریق با افراد وارد تعامل شود. این کار یک تصویر فوق العاده مثبت از کسب‌وکار شما را در ذهن مخاطبان ثبت می‌کند و تاثیر بسیار زیادی روی شناسایی برند دارد.

همکاری کنید

این روزها شاهد هستیم که رقابت در فضای آنلاین بین کسب‌وکارها روز به روز سخت‌تر می‌شود و عرضه را بر کسب‌وکارهای سنتی تنگ و تنگ‌تر می‌کند. در کشور ایران کسب‌وکارهای سنتی مانند سوپرمارکت‌ها و تاکسی‌های تلفنی به سوی فضای آنلاین سوق داده شده‌اند و سرویس‌هایی مانند روکولند و اسنپ سعی دارند تجربه‌ای جدید از استفاده از سرویس‌های سنتی را در فضای آنلاین به افراد ارائه کنند.

بازاریابی محتوایی

کسب‌وکار شما نیز می‌تواند با همکاری با سایر شرکت‌ها، محتواهایی ارزشمند را بسازد و ترویج دهد. ایجاد همکاری با دیگر اعضای حوزه دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند که یک بخش جدید از مخاطب را به دست آورید و محصولات و سرویس‌های خود را به آن‌ها معرفی کنید.

اینفلوئنسرها همه جا هستند

اینفلوئنسر مارکتینگ در روح بازاریابی دیجیتال نفوذ کرده است و بسیاری از برندها و شرکت‌ها هم اکنون از این رویکرد استفاده می‌کنند. کسب‌وکار شما می‌تواند با افراد فعال و مهم در شبکه‌های اجتماعی برای رساندن پیام‌های تجاری همکاری کند. این افراد که به اصطلاح «اینفلوئنسر» خوانده می‌شوند رابطه بسیار صمیمی و عمیقی با مخاطبان خود دارند و حرف‌هایشان بسیار تاثیرگذار است. مشتریان آنلاین امروزه به شدت تحت تاثیر نظرات این افراد هستند.

برخی چیزها را رایگان به مشتریان بدهید

برای موفق شدن همیشه نباید چشم‌تان را به جیب مشتریان بدوزید. گاهی اوقات لازم است که چیزهایی را به‌صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار دهید. یک استراتژی بازاریابی محتوا برای تجارت الکترونیک همواره مستلزم استفاده از منابع آنلاین و همچنین منابع آفلاین برای جلب توجه مشتریان است.

ارائه یک ارزش رایگان مانند کوپن‌های تخفیف، خبرنامه‌ها، کتاب‌های الکترونیکی رایگان و مواردی از این قبیل می‌تواند توجهات زیادی را به سمت شما جلب کند. در پیام خود برای مشتریان تاکید کنید که این محصولات، سرویس‌ها یا خدمات به‌صورت رایگان در دسترس آن‌ها قرار خواهد گرفت.

مخاطبان را در محتوا دخیل کنید

وقتی سازمان شما در حال برنامه ریزی برای محتوا است، باید نقش مخاطبان در محتوا را نیز درنظر بگیرید. می‌توانید به سادگی از آن‌ها بپرسید که ایده‌شان برای مطلب بعدی وبلاگ چیست یا انتظار دارند چه ویژگی‌هایی در نسخه بعدی سایت ظاهر شود.

با این کار به مخاطبان می‌فهمانید که آن‌ها چه ارزش بالایی برای شما دارند و به‌صورت غیر مستقیم باعث ترویج محصولات، سرویس‌ها و برند خود می‌شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *