۷ عنصر لازم برای یک بک لینک بی‌نقص

بک لینک‌ها یکی از چالش‌های اصلی سئو هستند و حتی به گفته گوگل، یک بک لینک‌ها جزو سه فاکتور عمده برای بررسی صلاحیت یک سایت به شمار می‌آیند. اما با این حال دریافت بک لینک کاری دشوار و البته حساس است. با توجه به پیشرفت گوگل، امروزه فقط بک لینک‌های باکیفیت می‌توانند برای یک سایت موثر واقع شوند و بک لینک‌های بی کیفیت باعث کاهش رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو می‌شوند. به زبان ساده‌تر، امروزه در حوزه بک لینک‌ها کیفیت حرف اول و آخر را می‌زند.

بک لینک

یک بک لینک برای اینکه بتواند تاثیر مثبتی روی رتبه یک سایت بگذارد باید فاکتورهای زیر را دارا باشد:

۱- نداشتن تگ Rel=NoFollow

برای اینکه بتوانید از مزایای یک لینک بهره‌مند شوید، این لینک باید اتوریتی do follow داشته باشد. گوگل بارها و بارها به وب‌سایت‌ها گفته است که اگر نمی‌خواهند این موتور جستجو لینکی خاص را خزش کند، تگ Rel=NoFollow را برای آن به کار ببرند. اما گوگل از سایت‌ها می‌خواهد که به چه سایت‌هایی بدون تگ Rel=NoFollow لینک ندهند؟

پاسخ: سایت‌های تجاری یا سایت‌هایی که می‌توانند از این لینک‌ها برای دور زدن سیستم و کسب رتبه‌های بالاتر استفاده کنند.

در صورت سوء استفاده سایت‌های فروشگاهی از بک لینک، گوگل به صورتی شدیدتر با آن‌ها برخورد خواهد کرد؛ زیرا این سایت‌ها با دستکاری و تقلب به دنبال کسب رتبه‌های بهتر و فروش بیشتر بوده‌اند.

خلاصه کلام اینکه اگر در مورد بک لینک‌های هدف خود مراقبت‌های لازم را به خرج ندهید، داشتن لینک‌هایی با Rel=NoFollow می‌تواند تمام دستاوردهای سئو را نابود کند. گرفتن لینک‌های ادیتوری با تگ Rel=NoFollow برای ایجاد تعادل در پروفایل لینکی لازم است، اما برای نتایج هدف‌گذاری شده حاصلی را به دست نمی‌دهد.

۲- محتواهای تولید شده توسط کاربران

محتواهای تولید شده توسط کاربران یکی از مواردی است که در سئوی سایت‌های تجارت الکترونیک بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. فروشگاه اینترنتی آمازون خود شاهدی زنده بر تاثیر بسیار مثبت محتواهای تولید شده توسط کاربران است. وقتی در مورد این نوع از محتوا صحبت می‌کنیم، منظور ما به طور دقیق دو چیز است: نظرات و نقد و بررسی‌ها. این دو از جمله محبوب‌ترین انواع محتواهای تولید شده توسط کاربران هستند.

به همین دلیل نیز هست که باید روی کیفیت نهایی محتواها بسیار حساس باشید. زیرا اگر مقالات توضیحات محصول به خوبی نوشته شود، افراد برای آن نظر می‌گذارند و طول محتوا افزایش می‌یابد و این دقیقا همان چیزی است که گوگل دوست دارد. این موتور جستجو معمولا مطالب طولانی و جامع را به مطالب کوتاه ترجیح می‌دهد.

علاوه بر کامنت‌ها، تاثیر نقد و بررسی‌ها را نیز باید مدنظر قرار داد. اگر برای یک محصول خاص در گوگل جستجو کنید، خودتان متوجه می‌شوید که محصولاتی که نقد و بررسی‌های مثبت دریافت کرده‌اند در صفحات ابتدایی نشان داده می‌شوند و محصولات بدون نقد و بررسی جایی در رتبه‌های ابتدایی ندارند. این به این خاطر است که گوگل محتواهای تولید شده توسط کاربران و تعامل کاربران را بسیار دوست دارد. اگر مالک یک سایت تجارت الکترونیک هستید، داشتن نقد و بررسی محصولات نکته‌ای است که باید حتما به آن توجه داشته باشید.

۳- سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی

سیگنال‌هایی که از طرف شبکه‌های اجتماعی به موتورهای جستجو ارسال می‌شود در سئوی مدرن اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. اگر به خاطر همین سیگنال‌های ساطع شده از طرف شبکه‌های اجتماعی نبود، گوگل چگونه می‌توانست دو صفحه وب با کیفیت و بی کیفیت را با هم مقایسه کند؟ گوگل می‌تواند ببیند که کاربران چگونه با صفحات وب تعامل برقرار می‌کنند و براساس همین اشتراک‌گذاری‌ها و سیگنال‌ها است که صفحات وب را رتبه‌بندی می‌کند.

باید مطمئن شوید که لینک‌ها و محتواهایتان به همراه لینک در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده‌ است. ترویج محتوا در شبکه‌های اجتماعی امری بسیار مهم است و بدون آن تولید محتوا کاری بیهوده است.

۴- بک لینک‌

همانند سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی، گوگل می‌خواهد ببیند که سایر سایت‌ها نیز با لینک دادن به صفحات سایت شما اشاره می‌کنند. سال‌ها قبل و پیش از پیشرفته‌ شدن الگوریتم‌های گوگل بسیاری از سایت‌ها از نقائص موجود به نفع خود استفاده می‌کردند و با جعل لینک رتبه‌های خوب در موتورهای جستجو را می‌گرفتند.

شخصا این نکته را همیشه به کسانی که برای کار سئو مراجعه می‌کنند گوشزد می‌کنم که گوگل از آن چیزی که فکر می‌کنید بسیار باهوش‌تر است و هرگز نمی‌توانید این موتور جستجو را فریب دهید؛ به خصوص اینکه اکنون گوگل استفاده هرچه بیشتر از هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده است.

۵- لینک‌های Above the Fold

Above the Fold به قسمت بالایی یک صفحه وب گفته می‌شود که کاربران در بدو ورود به سایت می‌توانند آن را مشاهده کنند و نیاز به هیچ‌گونه اسکرول کردن نیز ندارند. هرچقدر لینک‌هایی که ایجاد می‌کنید عمیق‌تر باشد، گوگل حساب بیشتری روی آن باز می‌کند. در موقع تعیین استراتژی ایجاد بک لینک، فقط به ساخت لینک‌های درون محتوایی اکتفا نکنید و لینک‌های Above the Fold را نیز مدنظر داشته باشید. در ایجاد بک لینک خلاقیت به خرج دهید و لینک‌های ارزشمند تولید کنید.

۶- دامین اتوریتی

داشتن یک دامین اتوریتی قدرتمند کمک کننده است، اما تنها فاکتور نیست. اگر یک دامین اتوریتی بالا داشته باشید اما کیفیت لازم وجود نداشته باشد، لینک‌های ایجاد شده هیچ تاثیری روی سایت شما ندارند. برای مثال، دریافت یک لینک از مجله فوربس زمانی موثر است که این لینک در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود.

۷- تعداد لینک‌ها

تعداد لینک‌های درون صفحه از جمله مواردی است که روی تاثیرگذاری یک لینک اثر می‌گذارد. مثلا اگر بیش از ۲۰۰ لینک در یک مقاله وجود داشته باشد و یکی از این لینک‌ها به شما داده شود، تاثیر این لینک از یک لینک Above the Fold کمتر است. اگر می‌خواهید یک لینک ارزشمند دریافت کنید، این لینک در صفحه باید اختصاصا برای سایت شما باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *