۱۵ سوالی که قبل از انتشار یک صفحه فرود جدید باید از خود بپرسید

صفحه فرود بخش مهمی از کمپین‌های بازاریابی آنلاین است و می‌تواند روی نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه کمپین تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. استفاده از این نوع صفحات می‌تواند به مقاصد گوناگونی انجام شود. برای مثال، کاربران بعد از کلیک کردن روی یک تبلیغ، می‌توانند به این صفحه هدایت شوند و اطلاعات لازم در مورد یک موضوع خاص به آن‌ها منتقل شود.

اگر جستجویی در اینترنت داشته باشید، با تعداد بسیار زیادی از مقالات روبرو می‌شوید که هرکدام سعی دارند نحوه طراحی یک صفحه فرود خوب و بی‌نقص را به شما آموزش دهند، اما غافل از اینکه طراحی این صفحات به مهارت و تخصص نیاز دارد. شروع کردن یک صفحه فرود نیز در نوع خاص یک دردسر تمام عیار است:

  • آیا شما فقط حدس می‌زنید؟
  • آیا فقط یک صفحه را می‌سازید و امیدوار هستید که بهترین نتیجه را بگیرید؟
  • آیا شما بهترین را می‌سازید و بعد از به دست آوردن دیتاهای لازم تغییراتی را در آن ایجاد می‌کنید؟
  • آیا چندین صفحه می‌سازید و از روز اول اقدام به تست کردن هرکدام از آن‌ها می‌کنید؟

در حالی که همه گزینه‌های فوق روی میز هستند، اما باید بدانید یک صفحه فرود ناکارآمد می‌تواند بهایی گزاف را به کسب و کار شما تحمیل کند. از دست دادن فرصت افزایش نرخ تبدیل و افزایش فروش از جمله آشکار‌ترین نتایج طراحی ناکارآمد یک صفحه فرود هستند. بنابراین ارزشش را دارد که طراحی این صفحات را از همان ابتدا بی‌نقص انجام دهید تا به کسب نتایج خوب امیدوار باشید.

با توجه به اهمیت بالای صفحات فرود در سئو، در این پست از وبلاگم ۱۵ سوالی که قبل از انتشار یک صفحه فرود باید از خود بپرسید را عنوان کرده‌ام. اگر بتوانید به تمام ۱۵ سوال ذکر شده در این مقاله پاسخ مثبت بدهید، می‌توان تضیمن داد که کمپین شما نتایج خوبی را کسب خواهد کرد.

۱- آیا محتوای صفحه فرود با تبلیغ ارائه شده همخوانی دارد؟

آگهی‌هایی که شما در سایت‌های مختلف منتشر می‌کنید، درواقع انتظارات از صفحه فرود را تعیین می‌کنند. برای مثال، اگر شما تبلیغات لوازم آرایشی را منتشر کرده‌اید، اما صفحه فرودتان در مورد وسایل و دکوراسیون منزل صحبت می‌کند، این تضاد می‌تواند باعث سردرگمی بازدیدکنندگان شود و ترافیک صفحه را کاهش می‌دهد. عدم تبدیل نیز از جمله دیگر نتایج بروز این تضاد است.

در عوض، صفحه فرودتان باید با محتوای تبلیغ منتشر شده در سایر سایت‌ها همخوانی داشته و به نوعی مکمل آن باشد. شما در آگهی‌های تبلیغاتی خود به مشتریان وعده می‌دهید و باید وعده خود را عملی کنید. هرچقدر که یکپارچگی تبلیغ و محتوای صفحه فرود بیشتر باشد، احتمال تبدیل بالاتر می‌رود.

۲- آیا عنوان‌ها به صورتی شفاف کسب و کار یا آفرها را تعریف می‌کنند؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد یکپارچگی بین تبلیغ و صفحه فرود، استفاده از عنوان‌های خوب است. عنوان اولین چیزی است که افراد برای حصول اطمینان از مطابقت صفحه با انتظاراتشان به آن نگاه می‌کنند. عنوان‌ها مکانی ایده‌آل هستند که شما آنچه که کسب و کارتان ارائه می‌دهد را معرفی کنید.

به یاد داشته باشید که هدف شما در اینجا حفظ حرکت مشتری و ایجاد اعتماد است، بنابراین عنوان‌های خود را شفاف، مختصر و متمرکز روی پیامی قانع کننده بنویسید که شخص را ترغیب کرده است روی تبلیغ کلیک کند و به صفحه فرود بیابید.

۳- آیا عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها ارزشی را منتقل می‌کنند؟

یک عنوان و زیر عنوان باید ارزشی قدرتمند را به مشتریان بالقوه ارائه دهد. همچنین اگر می‌خواهید که افراد در صفحه شما باقی بمانند و تبدیل شوند، باید برای این کار به آن‌ها یک دلیل بدهید.

بهترین روشی برای این کار این است که عنوان و زیر عنوان‌های خود را روی این هدف متمرکز کنید که کسب و کار یا آفرهای شما چگونه می‌توانند زندگی افراد را بهبود دهند. برای مثال، بجای اینکه بگویید «نرم‌افزار پیش‌رو در صنعت»، این عنوان را با «افزایش دوبرابری معاملات با نرم‌افزار فروش ما» جایگزین کنید.

صفحه فرود

۴- آیا CTA سریعا قابل تشخیص است؟

هدف نهایی یک صفحه فرود این است که مشتریان علاقه‌مند به سمت انجام عملی خاص سوق داده شوند. گاهی اوقات ممکن است برای تبدیل سریع‌تر افراد بخواهید که دکمه CTA را در قسمت فوقانی و ابتدایی صفحه قرار دهید. گاهی نیز ممکن است بخواهید که از دکمه CTA برای ترغیب افراد به خواندن بیشتر محتواهای صفحه استفاده کنید.

گذشته از تمام این‌ها، دکمه CTA باید متمایز باشد. این متمایز بودن را می‌توان از طریق تضاد رنگی یا جایگذاری هوشمندانه اعمال کرد. هرچقدر که پیدا کردن و تشخیص دکمه CTA آسان‌تر باشد، احتمالا تبدیل بالاتر می‌رود.

۵- آیا CTA شفاف است؟

ساخت دکمه‌های CTA خوب به صرف زمان نیاز دارد، اما حقیقتا ساخت این دکمه‌ها یکی از پر استرس‌ترین بخش ساخت صفحات فرود است. در دکمه‌های CTA باید به صورتی کاملا شفاف به شخص گفته شود که در صورت کلیک روی این دکمه، چه چیزی در انتظار او است.

اگر CTA خود را در انتهای صفحه قرار داده‌اید، می‌توانید در همان بخش به مشتری توضیح دهید که کلیک کردن روی این دکمه چه چیزی را نصیب او خواهد کرد. به این ترتیب درک آن‌ها از این مبادله بالاتر می‌رود و انگیزه بیشتری برای پیگیری کردن پیدا می‌کنند.

۶- آیا هیچ لینک غیر ضروری وجود دارد؟

برخلاف صفحه اصلی سایت، شما می‌دانید که کاربران چرا و چگونه به صفحه فرود آمده‌اند. در نتیجه می‌توانید محتوای مورد نیاز را به آن‌ها ارائه بدهید و البته دلیلی برای ارسال کاربران به صفحه‌ای دیگر وجود ندارد. لینک‌های غیر ضروری به سایت یا پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی باعث پرت شدن حواس کاربران از صفحه فرود می‌شود و در نتیجه شما از هدف اصلی که تبدیل کردن بازدیدکنندگان است منحرف می‌شوید.

۷- آیا هیچ عنصر منحرف کننده‌ای در صفحه وجود دارد؟

ممکن است بخواهید که در صفحه فرود تمام اطلاعات در مورد کسب و کار، محصولات و سرویس‌های خود را ذکر کنید. اما استفاده بیش از حد از اطلاعات و تصاویر می‌تواند باعث پرت شدن حواس کاربران شود. به یاد بیاورید که هدف اصلی صفحه فرود این بوده است که کاربران را به برداشتن قدم بعدی تشویق کند و هیچ چیز نباید مانع تحقق این هدف شود. اگر وجود برخی از عناصر در صفحه ضرورتی ندارد، در حذف کردن آن‌ها تعلل نکنید.

۸- آیا متون صفحه روی موضوعاتی که برای مشتریان مهم است متمرکز‌ هستند؟

یکی از تله‌هایی که بسیاری از کسب و کارها در آن گرفتار می‌شود این است که در صفحه فرود فقط روی اینکه آن‌ها چقدر خوب هستند متمرکز می‌شوند. مشکل این است که مشتریان بالقوه اهمیتی نمی‌دهند که کسب و کار یا آفرهای شما چقدر عالی است. آن‌ها فقط به کاری که شما می‌توانید برایشان انجام دهید اهمیت می‌دهند.

بجای اینکه در صفحه فرود بگویید که شما چقدر خوب هستید، بهتر است تمرکز خود را روی این نکته قرار دهید که محصولات، سرویس‌ها و کلا کسب و کار شما چگونه می‌تواند به مشتریان برای داشتن یک زندگی بهتر و آسان‌تر کمک کند. مشتریان با خرید از شما چه ارزشی را به دست خواهند آورد؟ اگر پاسخی قانع کننده به این سوالات بدهید، احتمال تبدیل شدن بیشتر می‌شود.

۹- آیا توصیفات من قانع‌کننده و مرتبط هستند؟

توصیفات خوب می‌تواند بسیار قانع کننده باشد. توصیفات غلط اما اعتبار کسب و کارتان را زیر سوال می‌برد. در صفحات فرود، شما می‌توانید برای استفاده از یک توصیف تصمیم‌گیری کنید و دستتان بازتر است. اما مشتریان بالقوه نیز این را می‌دانند؛ بنابراین توصیفات شما باید به طور خاص قانع‌کننده باشند. توصیفات قانع‌کننده برای کسب و کار اعتماد و اعتبار ایجاد می‌کنند.

۱۰- آیا هیچ فیلد غیر ضروری در فرم‌ها وجود دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتم، استفاده نامناسب از CTA می‌تواند یک ریسک بزرگ برای صفحه فرود باشد. هرچقدر که کمتر بپرسید، این ریسک پایین‌تر می‌آید. بنابراین به فرم‌های صفحه فرود نگاه کنید و ببینید که آیا سوالی غیر ضروری در این فرم‌ها ذکر شده است یا خیر. برای مثال، شما نیازی به شماره تلفن یا آدرس محل سکونت کاربران ندارید. بنابراین از پرسیدن این اطلاعات اجتناب کنید.

۱۱- آیا صفحه من دارای یک عنوان است؟

عنوان صفحه ممکن است عنصری بسیار ساده و پیش پا افتاده جلوه کند، اما مغز ما طراحی شده است تا ناسازگاری را با خطر مواجه کند. بسیاری از سایت‌های معتبر و صفحات فرود دارای یک عنوان صفحه هستند، بنابراین اگر افراد نتوانند عنوان صفحه را در تب مرورگر خود ببینند، در مورد مشروعیت کسب و کار شما مشکوک می‌شوند.

۱۲- آیا خواندن متون صفحه آسان است؟

در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن، خواندن یک صفحه فرود باید کاری بدون مشقت برای مشتریان بالقوه باشد. وقتی شخصی مدام سعی می‌کند تا بفهمد شما چه می‌خواهید بگویید یا متوجه وجود اشتباهات گرامری و لغوی در صفحه شود، بلافاصله زنگ‌های خطر برای او به صدا در می‌آیند. این اشتباهات و پیچیدگی‌ها ممکن است کاربران را در خرید از شما با تردید مواجه کند.

هرچقدر که متون صفحه ساده‌تر و به دور از هرگونه پیچیدگی نوشته شود، اشتیاق کاربران به مطالعه بیشتر می‌شود. هرچقدر که افراد کمتر در مورد محتواهای شما فکر کنند، بیشتر احتمال دارد که تبدیل شوند.

صفحه فرود

۱۳- آیا تمام فرم‌ها و دکمه‌ها تست شده‌اند؟

بهترین و بی‌نقص‌ترین صفحه فرود اگر نتواند کاربران را تبدیل کند هیچ ارزشی ندارد. هر زمان که تغییری را در دکمه، فرم یا عناصر تعاملی صفحه ایجاد می‌کنید، باید تمام آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید به درستی کار می‌کنند. مطمئن شوید که دکمه‌ها به خوبی در جای خود قرار گرفته‌اند و لینک‌ها نیز دقیقا کاربران را به مقصد مورد نظر هدایت می‌کنند.

۱۴- آیا این صفحه را برای دستگاه‌های موبایل بهینه‌سازی کرده‌ام؟

شکی نیست که این روزها بسیاری از افراد برای گشت و گذار در وب از دستگاه‌های موبایل یا تبلت خود استفاده می‌کنند. بنابراین صفحات فرود نیز باید به خوبی برای این دستگاه‌ها بهینه‌سازی شده باشد. اگر نتوانید صفحات خود را برای این دستگاه‌ها بهینه‌سازی کنید، بخش زیادی از کاربران راز از دست خواهید داد.

۱۵- آیا این صفحه باعث می‌شود مشتری با خود فکر کند «این صفحه برای من است»

به موازات حرکت افراد در فانل بازاریابی و فروش، آن‌ها مداوم از خود می‌پرسند که آیا این صفحه برای من است؟ به عبارت دیگر، مشتریان بالقوه شما دنبال کسب  و کار یا آفری هستند که بتواند نیازهای آن‌ها مرتفع کند.

در بخش‌های دیگر همین مقاله به این موضوع اشاره کردیم، اما متذکر شدن مجدد آن در اینجا نیز شاید خالی از لطف نباشد. اگر شما بتوانید افراد را قانع کنید که چیزی که شما می‌فروشید با نیازهای آن‌ها همخوانی دارد، رد پیشنهاد شما برای آن‌ها سخت‌تر می‌شود.

انجام همین کار در صفحه اصلی سایت می‌تواند سخت باشد، زیرا شما نمی‌دانید که چه کسانی واقعا از سایت بازدید کرده‌اند. اما در صفحات فرود همه چیز مشخص است و کار آسان‌تر. تنها کسانی به بازدید از صفحه فرود شما می‌آیند که به اندازه کافی به پیام‌های تبلیغاتی شما علاقه‌مند بوده‌اند تا روی آن کلیک کنند و به صفحه فرود بیایند. بنابراین می‌توانید تجربه‌ای شخصی‌سازی شده را به آن‌ها ارائه دهید.

نتیجه‌گیری

بعد از سال‌ها فعالیت در زمینه سئو و بهینه‌سازی سایت، ۱۵ سوال ذکر شده در بالا از جمله مهم‌ترین سوالاتی هستند که به نظر من می‌توانید قبل از انتشار یک صفحه فرود از خود بپرسید و به آن‌ها پاسخ دهید. اگر پاسختان به تمام پانزده سوال بالا مثبت است، می‌توانید امیدوار باشید که کمپینتان عملکرد خوبی را از خود بجا خواهد گذاشت. با گذشت زمان می‌توانید موارد مختلف را تست و اصلاح کنید.

به نظر شما چه سوالات دیگری را می‌توان به پانزده سوال ذکر شده در بالا اضافه کرد؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *