نوشتن کپی رایتینگ

راهنمای اصلی برای نوشتن کپی رایتینگ

همه ما به خوبی می دانیم که یکی از راه های دیجیتال مارکتینگ، نوشتن کپی رایتینگ یا تولید محتوا است. به همین جهت اگر می خواهید وب سایت شما از نظر میزان فروش، میزان ترافیک و برتری نسبت به سایت های مشابه رتبه بهتری  داشته باشد، بهتر است مطالب زیر را با دقت و تمرکز بیشتری مطالعه کنید؛ چرا که در ادامه می خواهم به شما راهنمای نهایی برای یک کپی رایتنینگ عالی را معرفی کنم.

کپی رایتینگ چیست؟

از عناصر اصلی برای بازاریابی کپی رایتنینگ است که با استفاده از کلمات، مخاطبان را به خود جذب می کند. در واقع کسی که کپی رایتر است باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا حس و نیاز مردم را با استفاده از متنی که آماده کرده تامین کند. شما چطور متن های بازاریابی خود را می نویسید؟ آیا تمام اصول و قواعد آن را رعایت می کنید؟ نگران نباشید، اگر تا الان در نوشتن کپی رایتینگ حرفه ای نبودید و نمی دانستید که چگونه باید یک متن تاثیر گذار بنویسید، در ادامه با من همراه باشید تا این قواعد را به شما آموزش دهم.

نوشتن کپی رایتینگ

راهکارهای اصلی برای نوشتن کپی رایتینگ

در هر کاری اگر بخواهید موفق شوید باید اصول و قواعد آن را به خوبی درک کنید و به درستی به اجرا در بیاورید. قطعا درک درست و اجرای صحیح، دو اصل لازم و کافی برای کسب موفقیت بیشتر است. برای نوشتن کپی رایتینگ نیز قواعد و راهکارهایی وجود دارد، که دانستن آن به شما در نوشتن یک متن جذاب و تاثیر گذار کمک می کند. این راهکار ها عبارت اند از:

  • نوشته باید توجه مشتری را به خود جلب کند.
  • راز های نوشتن کپی رایتنینگ را در نوشته به خوبی بکار ببرید.
  • نوشته باید عنوان های جذاب و شگفت انگیزی داشته باشد.
  • مشتری باید تا انتهای متن هدایت شود.
  • نوشته باید بتواند مشتری را متقاعد کند.
  • فرمول های اثبات شده کپی رایتینگ رعایت شوند.
  • استراتژی های پیشرفته کپی رایتینگ در آن دیده شود.
  1. چگونه کپی باید متمرکز بر مشتری باشد؟

خب در قسمت اول میخواهم یک قانون ساده برای نوشتن کپی رایتنگ را به شما بگویم: کافیست زبان مشتریان خود را به خوبی بلد باشید. برای این کار باید از موضوعات داغ و جذاب استفاده کنید. اگر در انتخاب موضوع دچار مشکل شدید یک راهنمایی کوچک به شما می کنم، اینکه به سایت ردیت مراجعه کنید. موضوع مورد نظر خود را در آن سرچ کنید تا ببینید در این رابطه تمرکز مردم بر روی چه کلید واژه ای بیشتر است. این بهترین روش برای تهیه محتوای داغ و جذاب است.

طبق تجربیات شخصی ام، نظر سنجی مشتریان یکی از راه های است که در آن می توانید به صورت مستقیم با مشتریان خود در ارتباط باشید، و سوالات مورد نظر خود را از آنان بپرسید؛ ولی این روش تنها در برقراری ارتباط با مشتریان موثر است و بر روی تولید محصولات جدید و موقعیت خود ارزش زیادی ندارد.

علاوه بر این از شبکه های اجتماعی و مصاحبه با مشتریان نیز برای برقراری ارتباط مردمی تان می توانید استفاده کنید. و راحت تر می توانید متوجه شوید که مردم به چه چیزی نیاز دارند.

  1. اسرار نوشتن کپی رایتنیگ حرفه ای چیست؟

تا اینجا به شما گفتم که چگونه می توانید ابتدا مردم را به سمت خود جذب کنید، اما حالا نوبت آن رسیده تا آموزش دهم که چطور متن های تاثیر گذار بنویسید: 

اسلاید های لغزنده

زمانی متن شما موفقیت آمیز است که خواننده بعد از خواندن جمله اول تمایل داشته باشد که ادامه متن را دنبال کند، اما اگر در همان جمله اول خواندن متن را توقف کرد، به این معنا است که متن به خوبی نوشته نشده و نتوانسته اید خواننده را ترغیب کنید. اسلاید های لغزنده در واقع به جملاتی گفته می شوند که خواننده را ترغیب به خوانده جمله بعدی می کند و باید تا انتهای متن به همین شکل نوشته شوند.

فرمول AIDA

قدرتمند ترین فرمول در نوشتن کپی رایتینگ AIDA است که از کلمات Attention توجه، Interest علاقه، Desire تمایل، Action عمل گرفته شده اند. این فرمول برای صفحات وب سایت های فروش، صفحاتی که با عنوان فشار دهید در سایت ها وجود دارد، پست های بلاگ، خبرنامه های ایمیل، متن های ویدئویی و غیره کاربرد دارد.

نحوه عملکرد فرمول AIDA: ابتدای متن با یک جمله یا سوال باید توجه خواننده را به خود جلب کند، (Attention). سپس در خط بعدی باید به خواننده مطالب مورد علاقه و مرتبط با متن را وعده دهید، (Interest). و بعد کار هایی که خواننده تمایل به انجام آن را دارد باید در نوشته مشاهده کند، (Desire). در نهایت خواننده می خواهد که متن را تا انتها دنبال کند تا به خواسته های خود برسد، این خواسته ها ممکن است خرید محصول یا دنبال کردن مطالب شما باشد (Action).

نوشتن کپی رایتینگ

مزایا و امکانات

دو موضوع مهم در تمامی متن ها اشاره کردن به مزایا و امکانات موضوع مورد بحث است. زمانی که مزایای آن را ذکر می کنید خوانند باعث ترغیب به  ادامه مطلب شده اما امکانات آن موجب خرید قطعی محصول می شود. پس فراموش نکنید که ذکر مزایا و امکانات در متن یک امتیاز بزرگ محسوب می شود.

CTA های قوی

فراخوانی برای اقدام یا call-to-action که به اختصار CTA معروف شده است، به عنوان یک راه کار قوی برای پیشرفت کاری تان است. برای مثال اگر وارد لندینگ یک سایت شوید، مشاهده می کنید که قبل از هر اقدامی صفحه ای برای شما باز می شود که روی آن نوشته ” برای دانلود رایگان کتاب، نام و ایمیل تان را وارد کنید” به این روش CTA می گویند. یعنی به کاربر می گویید که چکاری انجام دهند بدون اینکه از آنها بخواهد عضو یا ثبت نام شوند.

  1. چگونه نوشته ها عنوان جذابی داشته باشند؟

برای نوشتن سرفصل های جذاب تنها کافیست تکنیک های زیر را انجام دهید:

تیتیر هایی متن شما باید دقیقا آنچه که خواننده می خواهد بخواند باشد. مثلا، چگونه می توان زمان خود را ذخیره کرد؟ همچنین استفاده از اعداد، درصد ها، تاریخ و … باعث جذابیت بیشتر تیتر ها می شود.

برخی کلمات در تیتر ها هستند که قدرت بیان قوی در احساسات دارند، طوری که خواننده را مجبور به دنبال کردن متن می کند. این کلمات عبارت اند از: اکنون، سریع، اشتباه، دیوانه، جدید، دستیابی به موفقیت، شگفت انگیز و یا جمله: “بدیهی است که شما نمیخواهید … “. استفاده از یک الی دو کلمه احساسی قوی باعث متقاعد کردن و جذاب شدن تیتر می شود.

به عنوان مثال “۲۵ راه شگفت انگیز برای بهبود سئو سایت” این یک نمونه از تیتر جذاب است که هم اعداد در آن بکار رفته و هم کلمات احساسی قوی. پس همانطور که گفتم برای نوشتن عنوان جذاب بهتر است از کلمات محرک قوی استفاده کنید.

  1. چگونه خواننده را تا انتهای متن همراه خود کنیم؟

همه متن ها ابتدا مخاطبان را با سرفصل هایی که دارند جذب خودشون می کنند. سپس خواننده چند خط اول را می خواند اگر جملات توانستند خواننده را تا انتها همراه خود کند، آنگاه متن شروع خوبی داشته، در غیر اینصورت موفق نبوده است.

برای شروع می توانید از یک داستان کوتاه استفاده کنید. داستان بهترین راه برای ترغیب خواننده به ادامه مطلب است. البته برای آنکه خواننده را همراه خود کنید باید داستان بسیار کوتاه و جذاب باشد. نهایتا چهار خط. اما در برخی مواقع تکمیل کردن سرفصل در خط اول متن می تواند برای مخاطب جذاب باشد. اما مهم تر از همه، باید دقت کنید که متن شما خیلی کوتاه باشد. حداکثر هشت خط کافیه، چرا که هدف شما جذب مخاطب است.

نوشتن کپی رایتینگ

  1. چگونه یک کپی بنویسیم؟

اگر میخواهید پست های وبلاگ، ایمیل ها، پست های رسانه های اجتماعی، آگهی های تبلیغاتی، پست های فروش بهتری بنویسید این قسمت را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

به زبان محاوره بنویسید: نیازی نیست از کلمات بسیار پیچیده و نامفهوم استفاده کنید. همانطوری که صحبت می کنید، بنویسید. این طرز نوشتن هم واقعی بنظر می رسد و هم جذاب. ساده نویسی باعث جذابیت نوشته می شود.

جملات کوتاه استفاده کنید: قطعا مردم حوصله و زمان کافی برای خواندن نوشته های طولانی ندارند. پس بهتر است از جملات کوتاه ولی هدفمند استفاده کنید. تاثیر یک متن کوتاه ده برابر بیشتر از متن های طولانی است.

مخاطب خود را مشخص کنید: اگر نوشته های موفق را مطالعه کرده باشید، متوجه می شوید که همه آن ها یک مخاطب مشخص دارند. یعنی هیچ گاه در متن های خود از کلمه گروهی از مردم استفاده نکنید. برای تاثیر گذاری بیشتر باید از مخاطب تو یا شما درون متن خود استفاده کنید.

  1. راه کار های مهم برای نوشتن کپی رایتینگ خوب

خبرنامه ایمیل: خبرنامه های ایمیل باید عنوان های جذابی داشته باشند تا مخاطب آن را ببیند. عنوان ها باید کوتاه و مفید باشند. تا مخاطب بداند که محتویات داخلی ایمیل چیست. همانند دیگر متن ها باید خط اول مخاطب را جذب کند، پس از کلمات و داستان های جذاب و کوتاه استفاده کنید.

پست های صفحه اصلی: در این قسمت نیز باید آغازی جذاب برای خواننده وجود داشته باشد. و بتواند به تمامی سوالات مخاطب پاسخ بدهد.

پست های وبلاگ: پست هایی که در قسمت وبلاگ منتشر می شوند باید ابتدا یک معرفی کوتاهی درباره موضع داشته باشند. درون متن اگر از مثال ها استفاده شود آنگاه برای خواننده آسان تر درک می شود. پس مثال ها را در نوشتن خود فراموش نکنید. در نهایت یک نتیجه گیری کامل از موضوع تاثیر زیادی بر روی مخاطب می گذارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *