ارزیابی سئو

۱۹ گام برای ارزیابی سئو در سال ۲۰۱۹

امروز قصد دارم به شما بگویم که چگونه می توانید ارزیابی دقیق سئو را انجام دهید. در حقیقت، این همان روشی است که به من کمک کرد تا تراکم ترافیکی من ۳۰٫۸۴% در سال گذشته رشد کند. البته این نکته را باید عرض کنم که ارزیابی سایت به این روش، کاملا غیر تخصصی است؛ اگر شما هم مثل من یک فرد غیر حرفه ای و فنی هستید، مطمئنا از این روش خوشتان می آید و راحت تر می توانید از آن استفاده کنید. اما این روش چیست؟ و چگونه به ارزیابی سایت می پردازد؟ در زیر به بررسی این ۱۹ گام برای ارزیابی سئو پرداخته ام:

  1.  یافتن و حذف صفحات مرده یا زامبی.
  2. بررسی کنید که آیا سایت شما با موبایل سازگار است یا خیر.
  3. اطمینان پیدا کنید که گوگل یک نسخه از سایت شما را نشان می دهد.
  4. سرعت سایت خود را افزایش دهید.
  5. مشکلات نمایه سازی را پیدا و آن ها را رفع کنید.
  6. تراکم ترافیکی اصلی خود را بررسی کنید.
  7. سئو سایت خود را بهبود ببخشید.
  8. کلمات کلیدی را پیدا کنید و آن ها را رتبه بندی کنید.
  9. بک لینک های خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  10. لینک های شکسته را اصلاح کنید.
  11. به تجزیه و تحلیل رقبای خود بپردازید.
  12. محتوای سایت را باید ده برابر بهبود ببخشید.
  13. به بهینه سازی سیگنال های UX بپردازید.
  14. قالب وب سایت خود را ساده و مسطح کنید.
  15. برچسب های متای تکراری را بازنویسی کنید.
  16. شروع به ساخت پست های با کیفیت کنید.
  17. از لینک های داخلی بیشتری استفاده کنید.
  18. از ابزار های ارزیابی سایت استفاده کنید.
  19. قسمت های ویژه را بهینه سازی کنید.

یافتن و حذف صفحات مرده یا زامبی.

برای ارزیابی سئو، ابتدا سایت خود را در گوگل جستجو کنید. سپس گوگل صفحاتی که مشابه این نام است را به شما نشان می دهد. و متوجه می شوید که تنها نیستید. در حقیقت، ۵۰ درصد سایت هایی که در فهرست گوگل بالا می آیند، بیشتر از آن چیزی هستند که باید باشند. من به این سایت ها، صفحات مرده یا زامبی می گویم. با حذف کردن آن ها به تراکم ترافیکی بالا و واقعی می رسید. اما این کار چه سودی دارد؟ همانطور که گوگل گفته مطالب زیاد باعث بهتر شدن سایت شما نمی شود، و با حذف این صفحات، راحت تر می توانید هر آنچه که گوگل می خواهد را به آن بدهید. هرچقدر صفحات کمتر باشند مشکلات شما نیز کمتر می شود.

از رایج ترین صفحات مرده می توان به صفحات بایگانی، صفحات رده و برچسب (وردپرس)، صفحات نتیجه جستجو، انتشارات مطبوعات قدیمی، محتوای خیلی قدیمی، محتوای با تعداد کلمات کم (کمتر از ۵۰ کلمه) اشاره کرد.

بررسی کنید که آیا سایت شما با موبایل سازگار است یا خیر.

تا به حال به این فکر کردید که چرا سئو موبایل از همیشه اهمیت بیشتری پیدا کرده است؟ اولا اینکه امروزه ۶۰ درصد از سرچ های گوگل با تلفن همراه صورت می گیرد. دوما، گوگل به تازگی شروع به استفاده از الگوریتم اول موبایل کرده است. این به این معنی است که در حال حاضر گوگل از نسخه موبایل سایت شما برای جستجوهای تلفن همراه و دسکتاپ استفاده می کند. اما سوال اصلی این است که از کجا بفهمیم که سایت با نسخه موبایل سازگار است؟ برای اینکار باید از ابزار تست سازگاری موبایل گوگل استفاده کنید. تنها باید سایت خود را به ابزار اضافه کنید، و خواهید دید که آیا گوگل سایت شما را برای دستگاه های تلفن همراه بهینه سازی می کند یا خیر.

ارزیابی سئو

اطمینان پیدا کنید که گوگل یک نسخه از سایت شما را نشان می دهد.

آیا می دانستید که ممکن است نسخه های مختلف سایت تان در فهرست گوگل نشان داده شود؟ برای مثال در زیر چهار نسخه مشابه از یک سایت آمده است:

برای من و شما سایت های بالا هیچ تفاوتی باهم ندارند، اما برای گوگل و ارزیابی سئو اینطور نیست. اگر آن ها را به درستی هدایت کنید به سایت شما میرسند، در غیر اینصورت گوگل آن ها را چهار سایت مجزا در نظر می گیرد. و این اصلا خوب نیست. خوشبختانه راه پیدا کردن و اصلاح آن خیلی آسان است. کافیست هر یک از ۴ نسخه مختلف را در مرورگر خود تایپ کنید. همه آنها باید در یک URL قرار بگیرند.

در مورد سایت خودم، نسخه WWW از سایت من به http://e-yavari.ir هدایت می شود. و هنگامی که کسی از نسخه HTTP سایت من بازدید می کند، آنها به نسخه HTTPS هدایت می شوند. این روش بنظر خوب می رسد. اما اگر یک نسخه از سایت شما به درستی هدایت نگردد، نگران نباشید. فقط ۳۰۱ آن را به نسخه ای که می خواهید استفاده کنید، هدایت می کند.

سرعت سایت خود را افزایش دهید.

چند سال پیش گوگل تایید کرد سرعت بارگذاری سایت شما یک عامل مهم در رتبه بندی است. و به تازگی یک بروزرسانی جدید منتشر کرده اند که باعث می شود سرعت، حتی بیشتر از قبل مورد توجه قرار بگیرد. در اینجا می خواهم بگویم که چطور می توانید سایت خود را به سرعت واقعا سریع برسانید:

ابتدا کد HTML سایت خود را پاک کنید. به راحتی می توانید مشکلات خود با کد ها را در شناسه سرعت صفحه یا PageSpeed Insights پیدا کنید. توجه کنید که فقط صفحه اصلی را آنالیز نکنید. ۲ الی ۳ صفحه داخلی را هم تست کنید. منظور من تست صفحات پست های وبلاگ، صفحات خدمات و صفحات دسته بندی هاست.

دوم، آزمایش سرعت را انجام دهید. این نوع آزمون واقعا صفحه شما را بارگذاری می کند و به شما اجازه می دهد تا درمورد تنگناهائی که همه چیز را کند می کنند، آگاهی پیدا کنید. من خودمد به شخصه WebPageTest.org را استفاده می کنم. اما GTMetrix واقعا خوب است.

سوم، تصاویر را کوچک کنید. تصاویر بزرگ سرعت سایت را بسیار پایین می آورد. به همین دلیل توصیه می کنم تصاویر خود را با یک پلت فرم مانند Kraken فشرده سازید.

نکته: هاست خود را ارتقا دهید. اگر ماهی ده دلار برای هاست خود هزینه می کنید نباید انتظار سرعت بالایی هم داشته باشید. چند سال پیش من بودجه ای به مبلغ ۲۰۰ دلار را ماهیانه صرف هاست کردم و تفاوت سرعت قابل ملاحظه ای پیدا کردم.

ارزیابی سئو

مشکلات نمایه سازی را پیدا و آن ها را رفع کنید.

الان وقت آن رسیده است تا صفحاتی که گوگل فهرست نمی کند را شناسایی کنید. برای اینکار باید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید. گزارش “Index Coverage” ” فهرستی از صفحاتی را نشان می دهد که به دلایلی نمی توانند در فهرست گوگل باشند. برای آنکه همه چیز را بررسی کنید من به شما یک ابزار رایگان سئو به نام فریاد قورباغه یا Screaming Frog را پیشنهاد می کنم.

این ابزار همانند گوگل وارد سایت شما می شود و در مورد صفحاتی که نمی توانید به آن دسترسی داشته باشید اطلاع می دهد. برای مثال صفحاتی که به طور اتفاقی مسدود کرده اید را به شما نشان می دهد. پس در اینجا من نمی خواهم که گوگل هر صفحه تک نظر را فهرست کند. بنابراین ما برچسب noindex را در آن صفحات پر می کنیم. در نتیجه صفحات به طور کامل مسدود می شوند و در نتیجه به گوگل صفحاتی که دسترسی دارید را اطلاع می دهید. در واقع یک گام موثر در ارزیابی سئو است.

تراکم ترافیکی اصلی خود را بررسی کنید.

و حالا وقت آن رسیده است که ترافیک واقعی خود را بررسی کنید. برای انجام این کار، به Google Analytics بروید. و به قسمت  Acquisition >> All Traffic >> Channels مراجعه کنید. قسمت جستجوی های واقعی را مشاهده کنید، “Organic Search” و مشاهده می کنیم که در ماه گذشته چه تعداد افراد از سایت شما بازدید کرده اند. بعد تاریخ ها را به ۶ تا ۸ ماه تنظیم کنیم. و متوجه می شوید که تراکم ترافیکی تان در مسیر درستی قرار داشته است یا خیر؟

اگر تراکم ترافیکی شما بالا و پایین نبود و یک خط صاف بود، نگران نباشید، هدف از این مرحله تنها مشاهده جایگاهی است که در آن قرار گرفته اید، بعد از این باید ارزیابی سئو بهبود پیدا کند.

سئو سایت خود را بهبود ببخشید.

سئو بر روی صفحه بزرگ است، به این معنی که احتمالا زمان کافی برای بهبود همه صفحات بر روی سایت خود را ندارید. و البته مجبور به این کار هم نیستید. بجای آن می توانید مراحل زیر را انجام دهید: ابتدا باید پنج تا از مهم ترین صفحات خود را شناسایی کنید، این صفحات می توانند: یک کلمه کلیدی را هدف قرار دهید، ترافیک کمتری نسبت به روز گذشته داشته باشد، در حال حاضر رتبه خوبی دارد ولی می تواند پنج رتبه بالاتر خود را نیز بشکند.

برای بهینه سازی سئو هر یک از این پیج ها می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • کلمات کلیدی خود را در برچسب عنوان خود قرار دهید
  • کلمه کلیدی خود را در ۱۰۰ کلمه اول قرار دهید
  • اضافه کردن ۵ لینک + خارجی
  • اضافه کردن ۵ لینک + داخلی
  • از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید

کلمات کلیدی را پیدا کنید و آن ها را رتبه بندی کنید.

اکنون زمان شروع بررسی رتبه بندی شما در SERPs است. یک میلیون ابزار ردیابی رتبه وجود دارد. اما برای من SEMrush از همه بهتر است.، چون SEMrush فقط کلمات کلیدی را که به آن می دهید را دنبال نمی کنند. بلکه جالب تر اینکه به طور خودکار کلمات کلیدی را برای شما رتبه بندی می کند.

بک لینک های خود را تجزیه و تحلیل کنید.

هیچ شکی درش نیست که هنوز بک لینک ها از مهمترین فاکتور ها به شمار می روند. در واقع، مطالعه ما در مورد ۱ میلیون نتیجه جستجو، نشان داد که بک لینک ها با رتبه بندی بیش از هر عامل دیگر همبستگی دارند. و حالا زمان بررسی پروفایل بک لینک خود رسیده است. ابتدا باید صفحه اصلی خود را بر روی ابزار آنالیز بک لینک وارد کنید.( برای این کار می توانید از ابزار هایی مانند  Ahrefs، Majestic SEO or Moz، استفاده کنید.) سپس گزارش مربوطه را دریافت می کنید. و دامنه های ارجاع و مجوز های ارجاع را بررسی کنید؛ دامنه های ارجاع = تعداد سایت هایی که به شما پیوند دارند. این کار به شما نشان می دهد که در کجا قرار دارید و مسئولیت دامنه به شما می گوید که میزان اعتبار سایت شما … بر اساس ترکیبی از مقدار و کیفیت لینک های شما است.

در انتها به سراغ لینک های سمی بروید. برای انجام این کار، معمول ترین متن لینک خود را در مجموعه تنظیمات لینک خود چک کنید. اگر معمول ترین متن لینک را در آن مشاهده کردید، پس خوب پیش رفته اید. اما اگر متن اصلی کلید واژه را به مقدار زیادی پیدا کردید آنگاه این نشانه ای از پیوند لینک سمی است. برای بررسی دقیق تر بک لینک های بیشتری را چک کنید. بیشتر بک لینک های شما باید از سایت های واقعی گرفته شوند. برای مثال بیشتر لینک های سایت من را از سایت های خبری یا سایت هایی که درباره سئو است دریافت می کنید.

اما اگر متوجه شدید که بیشتر لینک های شما از سایت های سایه دار است بهتر است آن ها را کنار بگذارید.
توجه کنید که لینک هایی از سایت های سایه دار بخشی از یک پروفایل عادی است، پس با مشاهده آنان نگران وضعیت سایت تان نشوید.

لینک های شکسته را اصلاح کنید.

لینک های شکسته برای تجربه کاربر بد است ، که می تواند به SEO شما آسیب برساند. برای اصلاح آن ابتدا لینک های شکسته را که گوگل نمی تواند آن ها را لیست کند را پیدا کنید. برای کسب اطلاعات می توانید از Index Report گزارش فهرست در  Google Search Console’s کمک بگیرید. در زیر مشاهده می کنید که صفحات شما خطاهای  Google 404 را ارائه می کند:

گاهی ممکن است صفحات زیادی را بنا به هر دلیلی حذف کرده باشید. برای مثال ممکن است صفحات مرده زیادی را حذف کرده باشید. اگر چنین است، شما نیازی به انجام کاری ندارید. گوگل در نهایت گزارش دادن این صفحات شکسته به عنوان مشکلات را متوقف خواهد کرد. اما اگر گوگل نتواند به صفحه ای که می خواهید رتبه بندی کنید، دسترسی داشته باشد، آنگاه باید صفحه را زودتر برگردانید.

سپس از ابزار Ahrefs  یا Broken Link Check. برای پیدا کردن لینک های شکسته داخلی و خارجی استفاده کنید.

به تجزیه و تحلیل رقبای خود بپردازید.

برای آنالیز کردن رقبای خود ابتدا، بهترین کلمات کلیدی رقبای خود را پیدا کنید. و برای کسب اطلاعات می توانید از ابزار SEMrush یا Ahrefs کمک بگیرید. نیازی به گفتن نیست اگر رقبای تان برای این کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند شما نیز می توانید از این فرصت برای رتبه بندی استفاده کنید. در واقع کلمات کلیدی که هدف قرار می دهند را باید بررسی کنید.

سپس صفحاتی که با آن کلمات کلیدی رتبه بندی می شوند را چک کنید. از همین طریق متوجه می شوید که کدام صفحات با محتوای رایج بهتر کار می کنند.

در نهایت کسانی که با این صفحات پیوند دارند را مشاهده می کنید. برای انجام این کار، یک URL به Ahrefs بفرستید.

ارزیابی سئو

محتوای سایت را باید ده برابر بهبود ببخشید.

برای رتبه بندی در سال ۲۰۱۹ و ارزیابی سئو محتوای سایت شما باید خیلی بهتر از قبل بشود. برای اینکار مراحل زیر را باید به دقت انجام دهید:

  • معرفی کوتاه: هیچ کسی علاقه ای به خواندن مقالات معرفی طولانی و پیچیده ندارد. بلکه باید کوتاه و جذاب باشند.
  • پاراگراف های کوچک: مردم متن ها را کامل نمی خوانند بلکه به صورت سریع از آن ها رد می شوند. پاراگراف های کوتاه باعث می شوند تا محتوای متن بهتر دیده شوند.
  • سرفصل های زیاد: سرفصل های زیاد باعث می شوند تا محتوای شما به دسته های قابل فهم ترین دسته بندی شوند.
  • استفاده از تصاویر و ویدئوها: استفاده از چند رسانه ها متن شما را محتاط تر می کند. و باعث افزایش درک و فهم خواننده می شود.

به بهینه سازی سیگنال های UX بپردازید.

رنک برین ((RankBrain جدید ترین الگوریتم هوش AI algorithm)) مصنوعی گوگل است. بر خلاف گوگل گذشته، RankBrain چگونگی ارتباط کاربران با سایت شما را اندازه گیری می کند. به این معنی است که امروزه، برای رتبه بندی در گوگل، شما باید سیگنال UX را بهینه سازی کنید. به عبارت دیگر، محتوای تان باید کاربران را خوشحال کند. و سپس گوگل رتبه بندی سایت تان را افزایش می دهد. اگر متن شما با سیگنال های UX بهینه سازی نشده باشد آنگاه گوگل آن را حذف خواهد کرد و سپس مجبورید کل متن خود را اصلاح کنید.

قالب وب سایت خود را ساده و مسطح کنید.

معماری و قالب سایت شما باید سازماندهی شده باشد و به دو دلیل برای ارزیابی سئو اهمیت زیادی دارد: اول اینکه نوع ساختار سایت به موتورهای جستجو کمک می کند تا همه صفحات تان را پیدا کرده و فهرست بندی کند. اما اگر معماری سایت خیلی شلوغ و پر سر و صدا باشد گوگل در پیدا کردن همه صفحات سایت به مشکل بر می خورد. اما هنگامی که ساختار سایت شما صفحات خود را با هم پیوند می دهد، گوگل می تواند به راحتی کل سایت خود را پیدا کرده و فهرست بندی کند.

دلیل دوم، ساختار سایت به گوگل می گوید کدام صفحه در سایت شما مهم تر است. به طور کلی، صفحه ای که نزدیکتر به صفحه اصلی باشد، مهمترین آن است.

در واقع ساختار سایت باید به گونه ای باشد که با سه کلیک به صفحه اصلی بازگردید.

ارزیابی سئو

برچسب های متای تکراری را بازنویسی کنید.

گوگل به تازگی اظهار داشت که برچسب عنوان و توضیحات متا به راحتی برنده می شوند. من با این حرف کاملا موافقم، به ویژه هنگامی که آن را برای عناوین تکراری و توصیفی اصلاح می کنیم. خوشبختانه، به راحتی می توانید متا های تکراری را در کنسول جستجوی گوگل را پیدا کنید. برای این کار می توانید به  Appearance → HTML Improvements مراجعه کنید. و لیستی از متا های تکراری را به دست آورید. و مشاهده می کنید که وب سایت هایی با متا های مشابه شما هستند در نتیجه به راحتی می توانید متای صفحات خود را بازنویسی کنید.

شروع به ساخت پست های با کیفیت کنید.

آخرین مرحله ارزیابی سئو این است که یک قسمت از محتوا را با استفاده از تکنیک Skyscraper منتشر کنید. این به گوگل کمک می کند تا سریعا همه تغییراتی که شما انجام داده اید را پیدا و فهرست کند. ابتدا ۱۰ نتایج برتر را برای یک کلمه کلیدی که می خواهید رتبه بندی کنید را بررسی کنید. سپس، مطالبی را که ۵ برابر بهتر از آنچه شما پیدا کرده اید، منتشر کنید. سرانجام وقت آن است که پست خود را ارتقا دهید. هنگامی که گوگل مشاهده می کند که افراد یا لینک های زیادی به سایت شما می آیند، می گویند: ” این سایت بالا می آید. ما باید در حال حاضر Googlebot را بفرستیم”. دقیقا همانطور که گفتم گوگل تمامی تغییرات سایت شما را پردازش می کند.

از لینک های داخلی بیشتری استفاده کنید.

لینک داخلی یکی از استراتژی های کم اهمیت SEO در این سیاره است. اما سوال این است که چگونه لینک داخلی را درست انجام دهیم؟ بسیار ساده است. تنها کافیست به صفحات با اولویت بالا پیوند داشته باشند. برای مشاهده تمام لینک های داخلی سایت خود به GSC مراجعه کنید. و به قسمت Search Traffic → Internal Links بروید. و صفحاتی که بیشترین لینک داخلی را دوست دارند را مشاهده می کنید. البته نا گفته نماند که ممکن است تعداد انگشت شماری از صفحات غیر مهم در این گزارش را پیدا کنید. به عنوان مثال، تعداد زیادی از لینک های اشاره شده به سیاست حفظ حریم خصوصی یا صفحه تماس با شما داشته باشید. این به این دلیل است که شما به صفحات خود از ناحیه یا پاورقی سایت خود پیوند می دهید. پس خوشحال نباشید.

از ابزار های ارزیابی سایت استفاده کنید.

من سعی کردم فرایند ارزیابی سئو را به عنوان غیرحرفه ای در نظر بگیرم. اما اگر می خواهید به صورت فنی بررسی کنید، من به شدت توصیه می کنم با از ابزار های حسابررسی سئو استفاده کنید. من دو ابزار را معرفی می کنم، Seobility، بر خلاف بسیاری از ابزارهای حسابرسی، Seobility برای استفاده بسیار آسان است. علاوه بر این، گزارش ها ساده هستند و برای درک و اقدام کردند گزینه مناسبی است. با وجودی که SEMrush عمدتا به عنوان یک ابزار تحقیقاتی در زمینه کلمه کلیدی شناخته می شود، اما این ویژگی حسابرسی شگفت انگیزی در عمق سایت را دارد.

قسمت های ویژه را بهینه سازی کنید.

گام نهایی برای ارزیابی سئو: قسمت های ویژه می تواند تراکم ترافیک شما را به طور مداوم افزایش دهد. اما سوال مهم این است که چگونه می توان محتوا را در نقاط کوچک مشخصی دریافت کرد؟ برای این کار کافیست نکات زیر را به هنگام نوشتن محتوا رعایت کنید:

  • محتوای خود را برای موبایل بهینه سازی کنید
  • HTTPS نصب شده باشد
  • تعداد زیادی از هیدرها را استفاده کنید (برچسب های H2 و H3)
  • متن شامل پاسخ کوتاه به سوالات باشد (۴۲ کلمه)
  • متن دارایی پیوند به منابع اقتدار باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *